Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Netti pursuaa ilmaisia tai puoli-ilmaisia kuntotreenejä. Testasimme parhaat kotimaiset. Katso myös linkit kiinnostavimpiin ulkomaisiin nettijumppiin.

Tällä säällä ei kyllä jaksa raahautua kotia kauemmas, valittaa moni. Huono puoli on tietysti se, että sohvalla makaaminen lötkistää entisestään. Ratkaisu on nettijumppa.

Kotijumpissa riittää vaihtoehtoja

Mikä? Uusi Kotijumpat-netti­palvelu, jossa jäseneksi rekisteröitymällä saa testattavaksi noin 70 erilaista ohjattua jumppaa. 

Millainen? Valikoimaa on runsaasti: kiinteytystä, spinningiä, armyjumppaa, afro corea ja jooga­stretchingiä. Ohjaajina ovat suomalaiset liikunta-ammattilaiset, ja useimmat jumpat ovat reilun puolen tunnin mittaisia. Palvelun hinta vaihtelee jäsenyyden keston mukaan: esimerkiksi 24 tuntia maksaa 2,90 € ja kuu­kausi­jäsenyys 19,90 €.

Jumpat ovat hyvää peruskamaa, ja ne on vedetty ammattimaisesti, joskin osa liikkeistä on pitkäveteisiä. Musaan (ankeita ysärihittejä) ja lavastukseen (tylsä studio) olisi voinut panostaa. Plussaa monipuolisesta tarjonnasta ja eksoottisista lajeista.

Työterveyslaitoksen napakat taukojumpat

Mikä? Työterveyslaitoksen nettivideopalvelussa on taukojumppia ja kunto-ohjeita. 

Millainen? Fysioterapeutin suunnittelemat jumpat on ehkä suunniteltu iäkkäämmille käyttäjille, mutta kyllä niistä nuoremmatkin saavat potkua. Ohjeet ovat selkeitä ja videot napakoita. Hauskasta Suu mutrulle -kasvojumpasta voisi tulla nettiklassikko.
 

Ei mikään mummojumppa 

Mikä? Ylen perinteinen Jumppa-ohjelma netissä.
Millainen? Tv-jumpalla on turhaan mummomaine. Vetäjät ovat energisiä, ja taustalla soi kelpo listapoppi. Testatut reisijumppa ja lihaskuntojumppa ovat tehokkaita kunnon kohottajia: liikkeissä on mielikuvitusta, joten mielenkiinto säilyy.

Tyylikkäämpää treeniä englanniksi

Mikä? Netti on siitä mieletön juttu, että sen kautta voi treenata missä päin maailmaa tahansa erilaisten ohjaajien johdolla, hienoilla saleilla ja upeissa maisemissa. Kun ohjeet ovat vieraalla kielellä, myös kielipää saa harjoitusta.

Kattava listaus Youtuben parhaisiin treenivideoihin löytyy täältä.

Kokeile vaikkapa näitä:

1. Pilatesta upealla näköalapaikalla meren rannalla energisen Cassey Hon kanssa. Casseyn pilatesharjoituksiin kannattaa tutustua laajemminkin, tehokas on esimerkiki jalat timmiksi -pilates.

2. Pakarajumppaa rennolla tyylillä kahden pirteän amerikkalaisohjaajan vetämänä.

3. Koko kehon treeni tehokkaasti ja selkeillä ohjeilla.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.