Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kevään jumppatunneilla pääsee niin yleisurheilun kuin kansantanssinkin tunnelmiin.

Rullaa kroppa vetreäksi

Mikä Huolto45, 45 min, Fressi-liikunta­keskukset

Tavoite Rentouttaa lihaksia ja avata lihaskalvoja Grid-hierontarullan avulla.

Miltä tuntui? Kivuliaalta. Grid-pötkylän päällä rullailu paljastaa nopeasti kipeimmät lihasjumit. Tunnin alussa lämmitellään 15 minuuttia kehoa avaavilla venytyksillä ilman rullaa. Sitten on aika nousta rullan päälle. Joka lihasta (pakarat, reidet ja selkä) rullataan 1–2 minuuttia. Välillä on pakko pitää omia taukoja – nystyräisen rullan päällä makoilu pureutuu liiankin tehokkaasti ulkoreisien kipupisteisiin. Ohjaaja huomauttaa, että seuraavana päivänä voi olla mustelmia, mutta onneksi vältyin niiltä. Tunnin jälkeen olo oli lämmin, rento ja hyvin hierottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pidät tästä, jos… kaipaat napakkaa ja tehokasta hierontaa etkä pelkää mustelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Treenaa kuin urheilija

Mikä Speed’n’sports, 45 min, Sats-liikuntakeskukset

Tavoite Tulla nopeammaksi ja ketterämmäksi.

Miltä tuntui? Ihanasti pahalta, ja jos tekee täysillä, tosi pahalta. Yleisurheilutreeneistä tutut yksinkertaiset harjoitukset purevat. Jotta polvennostojuoksuissa ja kyykkyhypyissä askel olisi varmasti tiheä, ne tehdään lattialle levitetyn ruudukon avulla. Viimeistään linjajuoksussa hyökkäävät hapot: 40 sekuntia täysillä viivalta toiselle ja kaksikymmentä sekuntia taukoa. Olisin valmis vaihtopenkille jo kahden intervallivedon jälkeen, mutta ohjaaja ampaisee rinnalle kirittämään ja tsemppaa pysymään peesissään. Samalla metodilla rehkimme vielä yhden ketteryys-hyppyharjoituksen.

Pidät tästä, jos... haluat yksinkertaisen treenin ja liikkua korkeilla sykkeillä.

Hidasta vielä vähän

Mikä Slow motion, 30 min, Sats-kuntokeskukset

Tavoite Vahvistaa syviä lihaksia.

Miltä tuntui? Tunnelma on kuin hidastetusta unesta, jossa liikkeet tehdään rauhallisemmin kuin kykenisi. Tunti alkaa lattialla maaten. Nostelemme käsiämme vuorotellen pään yläpuolelle sekä piirrämme kasvojen edessä kahdeksikkoa ilmaan. Ohjaaja kertoo tämän tasapainottavan aivopuoliskoja. Seuraavaksi konttaamme joogamatolla kuin pienet lapset. Tunti päättyy seisoma-asentoon, jossa teemme kiertoja ja huojuttelemme kehoamme silmät ummistettuina, liikeratana jälleen kahdeksikko. Liikkeet saa toistaa omaan tahtiin – joka useimmilla on paljon kiivaampi kuin tunnin vetäjällä.
Pidät tästä, jos... tarvitset rauhoittumista kiireisen työpäivän tai rääkkijumpan jälkeen.

Syke taivaisiin

Mikä Heart beat -intervalliharjoitus, 30 min, Elixia-liikuntakeskukset.

Tavoite Kehittää kuntoa ääriponnistuksia varten.

Miltä tuntui? Puistattavan rankalta, vaikka olen aktiiviliikkuja. Moni aloittelija varmasti säikähtää, vaikka high interval -treeniä väitetään kaikille sopivaksi. Ohjaaja toteaa parasta hommassa olevan, että se on nopeasti ohi! Ehkä harjoituksen selkeä rakenne helpottaa uuvahtamispelkoa: kolme kertaa 30 sekunnin puristus, joiden välissä on 30 sekunnin tauko. Sitten sama, mutta rypistykset kestävät 60 ja 75 sekuntia. Liikkeet ovat yksinkertaisia askelluksia ja keskivartalon hallintaa vaativia ponnistuksia. Kaikki tehdään ilman apuvälineitä – uus­yksinkertaista! Mitään ei tehdä hosuen, erityiskiitos siitä!

Pidät tästä, jos... kuulut niihin, joiden mielestä annos kurinalaista masokismia kuuluu tavoitteelliseen liikuntaan.

Kaksi liikettä riittää!

Mikä Prformance strength, 30 min, Sats-kuntokeskukset

Tavoite Saada lisää voimaa.

Miltä tuntui? Tämä tekee hyvää pepulle ja vatsalle! Saamme ohjeeksi vaihdella koko tunnilla vain kahta liikettä, liikkuvaa askelkyykkyä (4–12 askeleen sarjoja) ja lankkua selällään maaten (10–30 sekuntia). Ohjaaja neuvoo liikkeiden tekniikan, minkä jälkeen niitä toistetaan vuoronperään parin kanssa. Jotta oma treeniaika ei valuisi hukkaan, on syytä valita sen näköinen pari, joka ei kaipaa ylimääräisiä huilitaukoja. Tunnilla ei silti ole kiire, koska liikkeet tehdään rauhassa ja oikein. Ohjaaja kiertää korjaamassa tekniikkaa ja vaihdattaa liian keveät kahvakuulat sopivampiin. Tunti ja sarjat ovat lyhyitä, joten valitse raskaampi kuula kuin ensin ajattelit.

Pidät tästä, jos... salitreenisi toistaa itseään ja uteliaisuutesi toiminnalliseen harjoiteluun on herännyt.

Polska, masurkka ja kumppanit

Mikä Folkjam, 60 min, esimerkiksi kansalaisopistoissa ympäri Suomea. Katso opetuspaikat folkjam.fi.

Tavoite Nauttia kotimaisen tanssin juurista, iloisesta rytmistä ja kohottaa kuntoa.

Miltä tuntui? Hauskalta ja hikiseltä. Folkjam on suomalaisesta kansantanssiperinteestä ammentava tanssiliikuntamuoto. Enpä olisi uskonut, että tämä on zumbaakin hikisempää puuhaa! Askeleet ovat helpot, mutta polkan ja masurkan ripeä tahti tuo niihinkin haastetta. Menossa pysyy mukana, kunhan ajatukset keskittää jalkoihin sataprosenttisesti. Onneksi välillä hölläillään esimerkiksi valssin tahtiin keinumalla tai kävelemällä ympäri salia polskan kolmijakoiseen rytmiin. Tällä tunnilla koko kroppa saa kyytiä ja alaselänkin jumitukset kaikkoavat viimeistään karjalaisissa kumarruksissa (eli selän eteentaivutuksissa).

Pidät tästä, jos... kaipaat vauhdikasta ja iloista menoa sekä haluat fiilistellä kotimaisen tanssiperinteen tunnelmissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla