Stefanie Hagelstam ottaa mittaa köydestä. Kuva: Tomi Salakari
Stefanie Hagelstam ottaa mittaa köydestä. Kuva: Tomi Salakari

Kyllästyttääkö punnertaminen polvet maassa? Nyt otetaan haltuun äijäliikkeet. Vinkit viikinkikunnon saavuttamiseksi antaa personal trainer Stefanie Hagelstam.

Tavoite: 10 leuanvetoa

Miten treenata? Vaikka et saisi yhtään leukaa vedettyä, lajissa kehittyy nopeasti.

Liikettä voi treenata aluksi kuminauhan avulla, kaverin avustuksella tai tekemällä hyppyleukoja, jolloin leukaan hypätään ja alas tullaan rauhallisemmin.

Kannattaa asettaa itselle väli­tavoitteita kuten kolmen viikon välein yksi toisto lisää. Leuanvetotreenejä voi tehdä 2–3 kertaa viikossa.

Tavoite: 20 miesten punnerrusta

Miten treenata? Ensin tulee hioa oikea tekniikka. Tavoitteena on punnertaa siten, että rinta koskettaa maata ja koko keho on tiukka paketti.

Aluksi liikettä voi avittaa käyttämällä koroketta, johon koskettaa rinnalla.

Punnerruksia voi tehdä joka toinen ilta, esimerkiksi kolme kierrosta niin monta punnerrusta kuin jaksaa.

Tavoite: Ukonkantoa juosten 253,5 metriä

Miten treenata? Kantamista voi harjoitella kävelemällä tai juoksemalla lyhyitä ja pidempiä­ matkoja eukko tai ukko selässä. Lisäksi treeniksi käyvät farmarikävely eli käveleminen taakka molemmissa käsissä, juokseminen painoliivi yllä, jalkalihasten vahvistaminen kyykyillä ja keskivartalon voiman kehittäminen esimerkiksi TRX-­naruilla.

Tavoite 253,5 metriä on Eukonkannon­ MM-kisamatka.

Lue myös:

Tee kesälomasta ihana treeni

Muotoa lihaksiin loikkatreenillä – katso videot

Kymmenen kiloa laihtunut Maria Guzeninan-Richardason: Näin onnistuin