Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Onko edessäsi useamman tunnin lento ja lentokentän kaikki tuolit on varattu? Eipä hätää, sillä ennen pitkää lentomatkaa ei kannata istua.

Pitkään istuminen kiristää lihaksia ja heikentää verenkiertoa sekä aineenvaihduntaa. Ehkäise niitä kävelemällä lentokenttää päästä päähän. Jos kentällä on portaita, kävele ne muutaman kerran ylös alas. Erityisen tärkeää olisi oikaista lonkankoukistajia, takareisiä sekä rintalihaksia.

– Ne kiristyvät ja lyhenevät istuessa, kertoo liikunnanohjaaja Paula Solano Yoogaiasta.

Tee näin:

Lonkankoukistajat, takareidet sekä rintalihakset on helppo venyttää seisaaltaan.

Laita sormet ristiin selän taakse, pidä ryhti suorassa ja venytä rintakehää auki. Taivuta painoa eteenpäin ja päästä kädet kohti lattiaa, jotta takareidet venyvät. Venytä lonkankoukistajia seisomalla suorassa ja painamalla lantiota eteenpäin toinen puoli kerrallaan.

– Itseä kannattaa myös venyttää pitkäksi kurottamalla käsiä kohti kattoa, Solano muistuttaa.

Työkseen muita liikuttava Solano on huomannut, että myös oman esimerkin voima on suuri.

– Kun esimerkiksi lentokentillä venyttelen tai pyörittelen nilkkojani, huomaan pian, että tuntemattomat ympärilläni alkavat tehdä samoin.

Lue myös:

Pakkaa oikein lennolle