Suomalainen sisu saa pyöräilemään vaikka pakkasella.

Suomalaista saattaa kenkuttaa. Euroopan eteläisempiin maihin verrattuna täällä pyöräilijä tarvitsee hyvät asusteet ja nastarenkaat 3–5 kuukautta vuodesta, jotta voisi suhauttaa pyörällä töihin talvellakin. Silti yhä useampi tarttuu talvisinkin härkää sarvista, siis pyörää kahvoista.

Miltei jokaisessa Euroopan maassa pyöriä myydään nykyään enemmän kuin henkilöautoja. Suomi ei ole tilastojen kärkimaita, muttei pidä häntääkään. Täällä myytiin vuonna 2012 noin 120 000 henkilöautoa, polkupyöriä taas 330 000.

Helsingin kaupungin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri iloitsee pyöräilytrendistä.

– Meillä Helsingissä pyöräily on kasvanut viime vuodesta tähän vuoteen 42 prosenttia. Saman verran se kasvoi vuosien 2010 ja 2011 välillä. Eri laskentatavat tuottavat vähän eri numeroita, mutta trendi on silti nouseva, Sauri toteaa.

Yhä useampi kaupunkilainen siis pyöräilee, henkilöautot jäävät historiaan ja tulevaisuudessa vihertää. Myös pyöräilyhullu Leo Stranius muistuttaa, että talvipyöräily ei ole mitään extreme-urheilua, vaan ihan kelpo tapa kulkea.

Uskaltaudutko kokeilemaan tänä talvena?

Lue:

Mitä jos ryhtyisit talvipyöräilijäksi?

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.