Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Treenaa kuin luolanainen. Katso, millainen olisi viikon paleotreenisi.

Amsterdamilainen Marianne van Dijk on heittäytynyt kivikautiseen elämään. Mariannen paleonaisen arkeen eivät kuulu nykyajan mukavuudet – kuntokeskuksista puhumattakaan. Koska ruuan hankinta piti keräilijä-metsästäjät hyvässä kunnossa, Mariannekin treenaa heidän elämäntapaansa jäljitellen kaupunkiympäristössä.

Personal trainerin Mariannelle suunnittelema viikko-ohjelma

1. Kävele paikasta toiseen

”Metsästäjä-keräilijät kävelivät vuodenajasta riippuen 6–16 kilometriä päivässä. Liikun kaikkialle kävellen, joten harjoitus hoituu siinä sivussa. Käytän kenkiä vain, jos lämpötila laskee alle kolmen asteen.”

2. Pikapyrähdykset

”Paleoottisella aikakaudella piti juosta riistan perässä ja vaaroja karkuun. Minulla on puistossa pikapyrähdystreenit kahdesti viikossa. Juoksen noin 50 minuuttia, joiden aikana teen kolme kertaa sadan metrin spurtin.”

3. Nostot, työnnöt, hypyt ja tasapainottelu

”Metsästäjä-keräilijät harjoittivat lihaksiaan arkisissa askareissa. Minä treenaan voimaa, kestävyyttä, notkeutta ja koordinaatiota kahdesta kolmeen kertaan viikossa, mieluiten ulkona. Treeniini kuuluvat dipit, punnerrukset, vatsalihasliikkeet, burpee ja penkille hypyt.”

Mariannen voimailusarja

Ojentajadipit puiston penkiltä: Istahda puiston penkille ja pudottaudu siitä käsien varaan. Laske takamusta kohti maata niin, että kyynärpäihin tulee 90 asteen kulma. Tee 2 x 15 toiston sarja.

Punnerrukset: Tee hartiapunnerruksia 2 x 10 toistoa.

Kyykyt: Ota painot harteillesi ja kyykkää istuma-asentoon 2 x 15 toistoa.

Penkille hypyt: Hyppää tasajalkaa puistonpenkille ja alas 2 x 10 toistoa.

Burpee: Aloita seisoma-asennosta. Hypähdä punnerrusasentoon, punnerra kerran. Nouse hypyllä ylös, yritä hypätä samalla vauhdilla niin korkealle kuin pystyt. Toista 2 x 10 kertaa.

Mariannen kunto-ohjelman laati amsterdamilainen personal trainer Coen Koch Urban caveman trainingistä. Lisää Mariannen paleo-kokeilusta voit lukea helmikuun MeNaiset SPORTista sekä Mariannen blogista whataboutwilma.com.

Lue myös:

Paleodieetti villitsee - tällainen on luolamiesruokavalio

Ryömi ja loiki kuin luolanainen