Jalkapohjassani on lähes peukalon kynnen kokoinen syylä, jonka karis­tamiseksi on kokeiltu monenmois­ta konstia.

Jalkapohjassani on lähes peukalon kynnen kokoinen syylä, jonka karis­tamiseksi on kokeiltu monenmois­ta konstia. Syylään eivät ole tep­sineet mummon neuvo aamusyl­jestä, Molkosan, apteekin syylä­myrkyt, jäädyttäminen eikä edes laserleikkaus, vaikka sekin tehtiin kahdesti. Onko mitään toimivaa keinoa olemassa? Syylä kipeytyy juostessa, joten taas on yksi syy, miksei hotsita lähteä lenkille... Yksi tekosyy vähemmän

Kantapään ja päkiän syylät ovat erityisen hankalia, sillä syylä pai­nuu usein ihon sisään ja aiheuttaa kipua liikuttaessa. Lisäksi jalka­pohjan syylän ympärille kehittyy kovettuma eli känsä.

Yleensä syyliin suositellaan ensimmäiseksi kotihoitoa, sillä se on kivutonta ja helppoa. Kotona tehty paikallishoito on uudessa tutkimuksessa todettu yhtä hy­väksi ja nopeaksi kuin lääkärin tekemät toimenpiteet. Pihkaöljy, aamusylki ja ratamonlehti ovat monelle tuttuja kansanparannus keinoja, mutta niistä ei ole tieteel­listä näyttöä.

Ensin syylä kannattaa pehmit­tää voitein tai geelein, joita saa apteekista. Pehmittämiseen voi käyttää myös syylälaastareita, joiden salisyyli pehmittää syylän niin, että sitä voi seuraavana päi­vänä hioa. Syylää hiotaan joko kuivana tai niin, että jalka kastel­laan välillä. Hiomiseen voi käyttää hiekkapaperia, jalkaraspia tai hio­makiveä. Pehmittämistä ja hio­mista kannattaa toistaa sitkeästi.

Jäädytyshoidot ja laserhoidot ovat kotihoitoa vaativampia ja kivuliaampia toimenpiteitä, ja ne tekee aina lääkäri. Lisäksi syylää voidaan kauhoa kirurgisesti, mut­ta se vaatii puudutuksen. Kauho­minen voi aiheuttaa jalkapohjassa kipua pitkäänkin. Kauhomista kevyempi vaihtoehto on vuolla känsää ohuina levyinä, kunnes syylään jää matala kuoppa. Vuo­leminen toistetaan muutaman viikon välein. Se ei kuitenkaan aiheuta verenvuotoa eikä kipua, sillä vain ihon pintarakenteita käsitellään.

Aina näilläkään konsteilla ei silti pääse syylistä eroon. Hyviä ja tehokkaita hoitomuotoja ei syylän häätöön ole vielä oikein löytynyt. Erityisen hankalia ovat juuri kivu­liaat jalkapohjasyylät, niin kuin sinulla, sillä vaiva rajoittaa liikku­mista. Ihotautilääkärin arvio voi olla paikallaan.

Yleensä terveellä ihmisellä syylät paranevat itsestään parin vuoden kuluessa. Siihen saakka pehmitä ja poista syylää voiteilla ja hionnalla. Vuolemiseen voit saada apua myös jalkahoitajalta.

Laura Jaakkola-Kievari
Terveys
Fysiatri, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, Lääkäriasema Mehiläinen, Tampere

Kuva iStockphoto

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.