Kuva: Kzenon/Shutterstock
Kuva: Kzenon/Shutterstock

Miksi ihmeessä jotkut haluavat aina samalle paikalle jumppasalissa?

”Koin ikävän yllätyksen ensimmäisellä joogatunnillani. Olin ajoissa paikalla, levitin mattoni ja asetuin selinmakuulle rentoutumaan. Hämmästykseni oli suuri, kun toinen joogaaja käveli luokseni ja ilmoitti, että olen hänen paikallaan. Sali oli tyhjä, eikä missään näkynyt nimivarauksia. Vaihdoin kiltisti paikkaa, mutta asia jäi vaivaamaan. Onko oikein varata tiettyä lattia-aluetta itselleen? Miksi ihmeessä joku edes haluaisi aina samalle paikalle? Eikö vaihtelun tulisi virkistää?” Jenni

Mitä sanoo järki?

Satsin ryhmäliikuntaohjaaja Silja Silvanto ei ole huomannut ohjaajakorokkeeltaan reviirikäyttäytymistä tai paikkojen pyyhevarauksia. Kumpikaan ei kuulu hänestä ryhmäliikunnan etikettisääntöihin. Mutta miten tulisi reagoida, jos toinen jumppaaja pyytää siirtymään eri paikalle?
– Silloin kannattaa kysyä ohjaajalta tunnin jälkeen, kuuluuko tunnilla olla omilla vakipaikoilla, Silvanto neuvoo.

Satseissa on varmistettu riittävä tila jokaiselle jumppaajalle salien lattioihin merkityillä sinisillä täplillä. Ne estävät valtaamasta liian suurta aluetta.
– En ole nähnyt ketään samalla paikalla vuodesta toiseen. Mutta jos näin kävisi, muistuttaisin kaikkia paikan vaihtamisen tärkeydestä ennen tuntia.
Silvannon mukaan vaihtelu kannattaa jo fysiologisista syistä.
– Johan siinä niskakin puutuu, jos katsoo ohjaajaa aina samasta kulmasta.

Mitä sanoo tiede?

Helsingin yliopiston psykologian koulutuksen amanuenssi Hilkka Pakarinen näkee ilmiön laajemmin: Miksi tuttu ja turvallinen viehättää elämässä ylipäänsä?
Pakarinen selittää tuttuushakuisuutta energiansäästöteorialla.
– Ihmisillä on kaksi päinvastaista taipumusta: säästää energiaa ja mennä tuttua tietä, toisaalta taas kokea uusia asioita. Taipumusten vahvuus vaihtelee yksilöstä toiseen.
Saman paikan valitseminen on siis taloudellisin vaihtoehto omien voimavarojen kannalta.
Pakarisen mukaan samalle paikalle hakeutuva välttyy myös mahdolliselta ikävältä tilanteelta. Koska muillekin on usein vakiintunut oma paikka ryhmässä, paikkaa vaihtava voi ärsyttää toisia. Samalla paikalla pysyvä minimoi hermostuttamismahdollisuuden.

Millaiset ihmiset sitten potevat saman paikan syndroomaa?
– Yleensä turvallisuushakuiset. He eivät ehkä uskalla tehdä uusia asioita jumppasalien ulkopuolellakaan. Tämä olettamus pitäisi tietenkin varmistaa empiirisillä tutkimuksilla.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.