Hio taktiikkasi 800 metrin juoksussa. Vauhtileikittely lisää vauhtikestävyyttä. Kannattaa myös kokeilla juosta vetoja.

Sportin yleisurheilukoulussa opetellaan kaikki seitsenottelun lajit. Opit heitot, hypyt ja juoksut. Lähestymme lajeja lempeästi tunnustellen ja neuvomme tekniikat tarkasti. Lähtekää tyttöjen kanssa radalle ja järjestäkää teemasynttärit tai polttarit urheilukentällä, tai pistäkää pystyyn kaveriporukan seitsenotteluperinne.

800 metrin juoksu

800 metrin juoksun vaikeus on siinä, että matka on liian pitkä juostavaksi täysillä, mutta liian lyhyt juostavaksi säästeliästä pitkän matkan vauhtia. Kisasta selviää, kun pohjakunto on hyvä ja asenne positiivinen.

1. Reippaasti liikkeelle

800 metrin juoksussa lähtöpaikka on kaareva viiva lähellä maalia. Liikkeelle lähdetään seisaaltaan, ja sisäradalle saa siirtyä heti startin jälkeen. Lähde reippaasti liikkeelle, mutta älä juokse aivan täysillä.

 2. Rullaa rennosti

Juokse rullaavasti ja rytmikkäästi. Pidä asento ryhdikkäänä. Takapuoli ei saisi valua alas istuma-asentoon tai selkä mennä notkolle. Kädet rytmittävät juoksua liikkumalla laajaa rataa. Kyynärpäät ovat melko koukussa. Urheilijat juoksevat keskipitkätkin matkat päkiöillä, mutta kuntoilijan kannattaa käyttää kantavoittoista pitkän matkan askelta.

3. Luukuta lopussa

Ensimmäinen 200 metriä on nopein, minkä jälkeen vauhti hieman tasaantuu. Loppukiihdytys alkaa jo 400–600 metrin vaiheilla, joka on juoksun tukalin kohta – väsymyksestä huolimatta pitäisi lisätä vauhtia. Muista, että ohitus kannattaa ajoittaa suoralle. Edessä juokseva ei anna tietä, ja sinun pitää ohittaa hänen ulkokautta. Viimeiset 200 metriä jaksaa pinnistellä täysillä, koska maaliviiva häämöttää jo. Vaikka olet jo uupunut, muista pitää juoksuasento hyvänä ja lantio korkealla. Rytmitä juoksua käsillä voimakkaasti. 

Kuten olet varmasti tv:stä nähnyt, seiskaottelijat lyyhistyvät maalissa kaikkensa antaneina. Onhan 800 metriä koko ottelun viimeinen laji. Sitten onnittelemaan toisia ja iloitsemaan yhdessä hienosta urakasta!

Teksti Anna Jalkanen

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.