Kuva: Nina Buday/Shutterstock
Kuva: Nina Buday/Shutterstock

Oletko kyllästynyt nettitreffeihin ja baareissa pyörimiseen? Helsingissä voit bongata sen oikean joogamatolla. Testasimme Suomen ensimmäisen sinkkujoogan ja yllätyimme positiivisesti.

Kello on viisi minuuttia vaille viisi perjantai-iltapäivänä. Pranama-joogastudiossa ei näy vielä kuin muutama mies. Uskallanko sittenkään..? Missä kaikki muut ovat? Lähestyn empien uutukaisen joogastudion lasiovia, kun ohjaaja Tiina Mankki alkaa hihkua kädet ilmassa: ”Jes, saatiin lisää naisia!” Enää ei voi perääntyä.

Sali täynnä miehiä

Idea on loistava. Jokainen sinkkujoogaaja on joskus harmitellut, miten vaikeaa on tutustua kiinnostavalta vaikuttavaan kanssajoogiin hiirenhiljaisessa salissa. Joogahan on nimenomaan oma, sisäinen harjoitus. Matolla keskitytään vain itseen ja omiin tuntemuksiin.
Mutta nyt ongelmaan on keksitty mahtava ratkaisu. Sinkkujooga! Nyt on pakko uskaltaa.

Kun rullaan mattoni salissa, olo on todella paljas. Normaalisti joogatunnilla tunnen käpertyväni turvallisesti itseeni, mutta nyt tunnen itseni huutomerkiksi. Onneksi saliin alkaa lipua myös muita. Yllätyksekseni sali täyttyy kuin huomaamatta – miehistä! Koskaan aiemmin en ole nähnyt yhtä montaa pari-kolmekymppistä miestä joogassa. Heitä on jopa enemmän kuin naisia, ja jotkut ovat joogassa ensimmäistä kertaa elämässään.

Sinkut riviin

”Naisista kiinnostuneet levittävät mattonsa riviin ja miehistä kiinnostuneet levittävät mattonsa riviin heitä vastapäätä”, ohjeistavat opettajat Tiina ja Jarno – sinkkuja hekin.

Asetamme mattomme turvallisesti reilun metrin hajuraon päähän vastapäätä olevasta. Hermoilen jännityksestä, joten onneksi tunti alkaa rauhoittumisella. Taustalla soi rento musiikki, Tiina lausuu lempeitä viisauksia jokaisen arvokkuudesta ja teemme kissavenytyksiä silmät kiinni. Sitten on aika aukaista silmät ja kohdata vastapäätä joogaaja.

Rentoa menoa

”Laita kädet sydämen eteen, pidä tasapaino ja katso vastapäätä joogaavaa silmiin.”
Silmiin katsominen tuo lisähaastetta yhdellä jalalla tasapainotteluun. Taustalla soi Beyoncén Single Ladies, ja purskahdan nauruun. Onhan tilanne hieman koominen. Sitten Tiina komentaa vaihtamaan paikkaa viereiselle joogamatolle. Ja kas, vastapäätä on uusi sinkku!

Onneksi itse sarja ei vaadi liiallisia fyysisiä pinnistelyjä. Hiki nousee pintaan korkeintaan jännityksestä. Mahtavat ohjaajat luovat rennon ilmapiirin, ja turha jäykistely katoaa jo alkurentoutuksessa.
”Yoga is so serious….” Tiina heittää aina väliin ja nauraa. On selvää, että tällä tunnilla sekä jooga että sinkkuus ovat kaikkea muuta kuin vakavaa.

Mitään etukäteen pelkäämiäni parijooga-asentoja tällä tunnilla ei ole. Ainoastaan helppoa joogailua ja halutessaan viatonta flirttailua. Tunnin lopuksi tutustumista jatketaan läheisessä Sokea Possu -ravintolassa. Ei siis hassumpi after work sinkkunaisen perjantai-illalle.

Sinkkujooga perjantaisin 17-18.30 Pranama, Kluuvin ostoskeskus 3. krs, Helsinki

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.