Kuva Piia Arnould
Kuva Piia Arnould

Toimittaja testasi japanilaista meridiaanivenyttelyä shindoa ja yllättyi. Lue, miten kuusi venytysliikettä voivat parantaa myös sinun oloasi.

Shindo on sanana tutun kuuloinen, mutta minulla ei ole hajuakaan, mitä se käytännössä tarkoittaa. Pian saan tietää.

Kello on yhdeksän aamulla ja kuvittelen olevani täysin rento. Olenhan vasta herännyt tunti sitten! Kun shindo-kouluttaja Rauli Pitkänen opastaa ensimmäisen shindon kuudesta venytyksestä, huomaan olevani väärässä. Kumarrun seisten pää alaspäin, kädet selän taakse ristittyinä. Selkänikamat vain naksuvat ja hartioissa kivistää. Onneksi syvä hengitys auttaa.

"Jokaisessa venytyksessä pysytään kuuden syvän hengityksen ajan. Tärkeintä on venyttää kehon ehdoilla ja rentouttaa lihakset", Pitkänen ohjeistaa.

Jokaisen venytyksen jälkeen kuulostellaan hetki omaa oloa. Kiire on kadonnut.

Jännitys kuin lottovoitto

Shindossa paljastuu heti, että takareiteni ovat kireät kuin virittämätön jousisoitin. Huomaan lisäksi jännittäväni hartioitani. Pitkäsen mukaan jännityksen löytäminen kehosta on lottovoitto. Kun jännityksen tiedostaa, sen voi rentouttaa.

Vähitellen alan päästä jyvälle. Mitä syvempään hengitän ja päästän irti, sitä paremmin rentoudun ja sitä paremmaksi oloni muuttuu.

Ohjaaja tehostaa rentoutumista hieromalla tai käsin "harjaamalla" lihaksia venytyksen aikana. Huomaan venyväni useita senttejä pidemmälle kuin koskaan aikaisemmin.

Lisää luovuutta ja unta

Pitkänen suosittelee aloittamaan shindon ohjatulla tunnilla. Sen jälkeen venytyksiä voi hyvin tehdä kotonakin. Kerta viikossa riittää, mutta kaksi venyttelykertaa tuo jo huomattavia tuloksia.

"Shindo lisää luovuutta, parantaa omaa kehotuntemusta ja unta. Myös tunnemaailma seestyy ja huomaat pian, etteivät tunteesi vie sinua mukanaan", Pitkänen lupaa.

Tunnin jälkeen kehoni tuntuu uudestisyntyneeltä. Shindo on piristänyt paremmin kuin litra kahvia. Pää tuntuu kirkkaalta ja päivä pursuavan mahdollisuuksia. Olen koukussa.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.