Pienet ja helpot jumppaliikkeet tekevät yläselälle hyvää. Kokeile vaikka!

Työpäivä lopuillaan, yläselkä tuntuu betonilta. Tietokoneella istuminen painaa selkää kumaraan ja rintakehää suppuun. Samalla hengitys muuttuu pinnalliseksi ja lihakset saavat huonosti happea.

Kipua voi kuitenkin helpottaa. Työpäivän jälkeen selkä nauttii sauvakävelystä, soutamisesta ja roikkumisesta. Kesken päivän voit kokeilla näitä Selkäliiton pikajumppavinkkejä:

1. Vedä leukaa sisään, hengitä syvään sisään ja ulos. Tee tämä kolme kertaa puolen tunnin välein. Syvään hengittäminen lievittää kipua ja voitelee yläselän niveliä.

2. Liikuta rankaa kaikkiin suuntiin: taivuta eteen, taakse ja sivulle, kierrä, pyöristä ja notkista.

3. Kurkota käsiä vuorotellen yläviistoon ja anna kylkien venyä.

4. Painele kipupisteitä. Avuksi käy tennispallo, koukku tai kaveri. Lihaksen kipupisteiden painelu minuutin ajan lievittää lihasjännitystä.

5. Venytä rintalihaksia. Arkitoimiin liittyy paljon kumara-asentoja ja olkapäät edessä työskentelyä. Rintakehän avaaminen estää yläselän jäykistymistä.

Lähde: Selkäliitto

Lue lisää:

Toimiiko neljän minuutin ihmetreeni?

Sohvaperunan superjumppa: tarvitset vain mopin, repun ja muovipullot

Aika pitää tauko – neljä venyttelyohjetta keskelle työpäivää