Kuva: Ostill/Shutterstock
Kuva: Ostill/Shutterstock

Voiko kuumaa personal traineria / jumppaohjaajaa pyytää ulos?

”Palkkasin itselleni personal trainerin. Jo ensimmäisellä tapaamisella tajusin, etten pysty keskittymään. Valmentajani on yksinkertaisesti mies juuri minun makuuni. Näemme kerran viikossa. Nyt olen alkanut pohtia, voisinko pyytää treenaajaani treffeille. Voiko suhde valmentajan kanssa onnistua?” Annika, 29

Mitä sanoo personal trainer?

Helsinki Core Trainersin personal trainer Thomas Tallberg kertoo törmänneensä vastaaviin tilanteisiin. Omaa yritystä vuoden pyörittänyt sinkkumies myöntää saaneensa asiakkailta kolme–neljä treffikutsua, aina tekstiviestinä tai sähköpostin kautta.
– On hienoa, että naisasiakkaat kysyvät rohkeasti. Periaatteeni kuitenkin on, etten suostu. Jos täydellinen nainen tulisi vastaan, se tekisi tilanteesta kieltämättä hankalan.
Tallbergia lähestyneet naisasiakkaat ovat ajoittaneet treffipyynnön fiksusti juuri ennen treenilomia. Kun deittejä ei ole tullut, naisia ei ole näkynyt tunneilla loman jälkeen.

Ihastuneita naisia Tallberg neuvookin miettimään, onko treenisuhde riskin arvoinen.
– Jos olet tyytyväinen treeneihin, mieti, oletko valmis mahdollisesti menettämään personal trainerin, jos saat pakit.

Tallberg toteaa, ettei itse voisi pyytää asiakasta ulos. Se on personal trainerin tinkimätön periaate.
– En halua laittaa asiakasta vaikeaan tilanteeseen. Hän voi kyllä tehdä aloitteen.
Mistä nainen voi sitten tietää, onko ihastus molemminpuolista?
– Luulen, että sen huomaa, onko jotain enemmän, Tallberg vakuuttaa.
Tallbergin mukaan suhde valmentajan kanssa ei ole loppupeleissä mahdoton yhtälö. Rohkeus saattaa kannattaa.
 – Jos ei kysy, vastaus on aina ei.

Mitä sanoo parisuhdeguru?

Parisuhde- ja seksuaalineuvoja, kasvatustieteen tohtori Tuula Pukkala on tutkinut pitkän parisuhteen salaisuutta. Hän on samoilla linjoilla kuin Tallberg. Elämässä ei saa mitään, jos ei uskalla. Riskinotosta voi päinvastoin poikia uusia huimia mahdollisuuksia.
– Miksi pelkäisit torjutuksi tulemista? Tuskin putoat kovin korkealta. Treffikutsu varmasti vain ilahduttaa valmentajan mieltä, Pukkala sanoo.

Ennen suun avaamista on kuitenkin mietittävä muutama tärkeä seikka. Mitä seurauksia treffipyynnöstä on itsellesi, valmentajalle ja mahdollisesti muille?
– Jos pyydät valmentajaasi ulos, se muuttaa luonnollisesti valmennussuhdettanne. Miten reagoit, jos tuletkin torjutuksi? Pystytkö jatkamaan valmennussuhdetta samalla tavalla?

Tunnustele, onko ihastus molemminpuolista. Varmista myös, onko mies oikeasti sinkku.
Jos personal trainerisi onkin varattu, mieti, voitko jatkaa valmennussuhdetta ja olla treenitilanteessa neutraalisti.
Pukkala rohkaisee kuitenkin ratkaisemaan tilanteen mahdollisimman pian.
– Mitä kauemmin viivyttelet, sitä todennäköisemmin ihastut yhä enemmän.

Voiko suhde valmentajan kanssa sitten onnistua?
– Totta kai! Suhde voi onnistua kenen tahansa kanssa. Koskaan ei voi tietää, mitä tapahtuu.
Jos treffit onnistuvat, teidän on mietittävä yhdessä, voiko myös valmennussuhde jatkua. Pukkalan mukaan yksi pitkän parisuhteen salaisuuksista on tasavertaisuus.
Hyvässä suhteessa toinen ei neuvo toista, vaan kummallakin on oma tilansa toimia itsenäisesti.
– Jos mies on valmentajan roolissa vain yhteisissä treeneissänne, siitä ei koidu ongelmia suhteelle. Mutta jos hän neuvoo myös kotona, homma ei toimi.

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.

Lankuttaminen ei ole ydinfysiikkaa, kunhan painaa mieleen yhden minuutin säännön.

Lankuttamisen konsepti on melko simppeli: kannattele kehoasi ylhäällä punnerrusasennossa tietyn aikaa, jolloin keskivartalo, takareidet ja pakarat vahvistuvat. Vaikka osaisitkin lankuttaa, moni ei kuitenkaan tiedä, kuinka pitkään lankutusasennossa tulee oikeasti olla parhaiden tulosten saavuttamiseksi.

Women's Healthin haastattelema liikuntatieteen tutkija Albert Matheny sanoo, että lankuttamista voi treenata päivittäin, mutta yhden lankutuksen keston tulisi olla kymmenestä sekunnista yhteen minuuttiin.

– Asento merkitsee kaikkein eniten. Täydellisen asennon pitäminen on liikkeen suurin tavoite, eli lankuta vain niin kauan, kuin pysyt asennossa tyylipuhtaasti, Mathey sanoo.

Lue myös: Hoida homma parissa minuutissa: 7 syytä lankuttaa joka päivä

Samaa mieltä on myös personal trainer Doug Sklar. Hän pitää hyvänä ohjenuorana minuutin sääntöä ja ohjeistaa tekemään minuutin toistoja kolme kertaa peräkkäin.

– On hyvä aloittaa lankuttaminen lyhyemmillä pidoilla ja venyttää niitä sitten minuuttiin saakka kunnon kehittyessä, Sklar sanoo.

”Oikealla tekniikalla tehdyt lankutukset lisäävät voimaa kaikkialla kehossa.”

Myös lyhyemmillä lankutuksilla saa aikaan tehokkaan treenin, joka tuottaa tuloksia. Jos pidät lyhyemmistä lankuista, Sklar neuvoo tekemään 10 sekunnin pitoja 10 sekunnin tauoilla 3–6 kertaa.

– Lyhyemmillä pidoilla saa yhtä hyvin voimaa, sillä enemmän toistoja tekemällä olet kokonaisuudessaan lankutusasennossa yhtä pitkään kuin hieman pidemmillä pidoilla.

Yli minuutin lankuttaminen on kiva haaste itselle, mutta jos pystyt pysymään asennossa pitkään, asiantuntijat suosittelevat kokeilemaan tavallisen lankun sijaan raskaampia versioita. Väkinäinen lankuttaminen voi aiheuttaa kovaa painetta alaselälle. Selkä menee kaarelle väsymyksestä ja loukkaantumisriski kasvaa.

– Oikealla tekniikalla tehdyt lankutukset lisäävät voimaa kaikkialla kehossa, Sklar sanoo,