Rukan avajaisten rakennushommat alkoivat jo torstaina.
Rukan avajaisten rakennushommat alkoivat jo torstaina.
Torstain keli oli mitä mainioin.
Torstain keli oli mitä mainioin.
Lumilaudat olivat jämptissä ojossa ravintola Pisteen edustalla.
Lumilaudat olivat jämptissä ojossa ravintola Pisteen edustalla.
Neve-poro käveli kiltisti emäntänsä perässä tunturin juurella.
Neve-poro käveli kiltisti emäntänsä perässä tunturin juurella.
Ski Cross -laskija Jouni Pellinen rentoutui Rukan maisemissa.
Ski Cross -laskija Jouni Pellinen rentoutui Rukan maisemissa.
Tangoprinssi Heikki Koskelo ja laulaja Johanna Försti vitsailivat toisilleen ennen perjantai-illan keikkoja.
Tangoprinssi Heikki Koskelo ja laulaja Johanna Försti vitsailivat toisilleen ennen perjantai-illan keikkoja.
Kampaaja Iida Ketola ja radiojuontaja Renne Korppila rentoutuivat viikonloppuna aamulenkkeilyn parissa.
Kampaaja Iida Ketola ja radiojuontaja Renne Korppila rentoutuivat viikonloppuna aamulenkkeilyn parissa.
Juontaja Satu Tuomisto viihtyi Rukalla koko viikonlopun.
Juontaja Satu Tuomisto viihtyi Rukalla koko viikonlopun.
Vaatekauppa Asteen kenkävalikoimaa.
Vaatekauppa Asteen kenkävalikoimaa.
Teleks-yhtyeen Markus Koskinen sekä Pepe Johansson laulattivat ravintola Zonessa.
Teleks-yhtyeen Markus Koskinen sekä Pepe Johansson laulattivat ravintola Zonessa.
Lumilautailijat ja suksijat kikkailivat Rukan torilla koko lauantain.
Lumilautailijat ja suksijat kikkailivat Rukan torilla koko lauantain.
KidSing -lastenlaulukilpailun voittaja Jenni Jaakkola veti hienon keikan ulkolavalla.
KidSing -lastenlaulukilpailun voittaja Jenni Jaakkola veti hienon keikan ulkolavalla.
Haloo Helsinki esiintyi Pisteessä. Soittokamat roudattiin ravintolaan näyttävästi kesken avajaisseremonioiden.
Haloo Helsinki esiintyi Pisteessä. Soittokamat roudattiin ravintolaan näyttävästi kesken avajaisseremonioiden.
Lauantaina after ski -musiikista vastasi Raappana.
Lauantaina after ski -musiikista vastasi Raappana.
Torilla oli täydellisen rento tunnelma ja sopiva pakkanen.
Torilla oli täydellisen rento tunnelma ja sopiva pakkanen.
Ravintola Ruka Peakin kauden avajaisjuhlissa oli tarjolla villisikaa.
Ravintola Ruka Peakin kauden avajaisjuhlissa oli tarjolla villisikaa.
Iltamäen keli oli täydellinen.
Iltamäen keli oli täydellinen.
Rukan perinteinen ilotulitus kruunasi täydellisen laskupäivän.
Rukan perinteinen ilotulitus kruunasi täydellisen laskupäivän.
Haloo Helsingin Jere Marttila, Jukka Soldan, Elli ja Leo Hakanen tulivat illan keikalle suoraan Leviltä.
Haloo Helsingin Jere Marttila, Jukka Soldan, Elli ja Leo Hakanen tulivat illan keikalle suoraan Leviltä.
Keikka oli loppuunmyyty.
Keikka oli loppuunmyyty.
Ravintola Pisteen kuuma tunnelma vetreytti laskupäivästä kipeytyneet lihakset.
Ravintola Pisteen kuuma tunnelma vetreytti laskupäivästä kipeytyneet lihakset.

Perinteiset Rukan talvikauden avajaiset sujuivat leppoisissa tunnelmissa rentojen ihmisten seurassa. Katso lisää viikonlopun tunnelmia.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.