Me Naiset
|
Jenni Junkala
Juoksuohjaaja Anne Haila (oik) tsemppasi Minna Auvista Me Naisten juoksukoulussa (12/2014). Kuva: Satu Kemppainen
Juoksuohjaaja Anne Haila (oik) tsemppasi Minna Auvista Me Naisten juoksukoulussa (12/2014). Kuva: Satu Kemppainen

Juoksuohjaaja Anne Haila kävi Me Naisten somevieraana maanantaina 31.3.2014. Anne vastasi lukijoiden kysymyksiin Facebookissa ja Twitterissä. Alta löydät kaikki kysymykset ja vastaukset.

Onko sykevyö tarpeellinen?

Kysymys: En omista sykevyötä enkä ole aikaisessa sellaista hankkiakaan. Miten voin tarkkailla, että juoksuvauhtini pysyy sopivana?

Vastaus: Sykemittari ei ole välttämättömyys. Aluksi hyvä juttu on neljän P:n sääntö, eli Pitää Pystyä Puhumaan Puuskuttamatta. Googlaapa Borgin asteikko! Sen avulla voit tarkkailla juoksuasi sen mukaan, miltä se tuntuu!

Kuinka paljon kunnonkohotus vaatii?

Kysymys: Tuottaako viiden kilometrin juoksu, joka kestää 25 min., tulosta ollenkaan? Kohottaako se kuntoa, jos sitä tekee 2 tai 3 kertaa viikossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vastaus: Tuolla systeemillä kuntosi pysyy melko vakiona. Ehdottaisin, että muuttaisit harjoittelua monipuolisemmaksi vaikka lenkkien pituutta vaihtelemalla tai ottamalla mukaan intervalliharjoituksia. Esimerkki: Juokse kovaa kaksi katulampun väliä ja kävele yksi. Toista tämä aluksi esimerkiksi viisi kertaa. Kun se tuntuu hyvältä viikon tai kahden päästä, toista seitsemän kertaa. Voit nostaa toistojen määrän jopa kymmeneen, kun siltä tuntuu. Voit käyttää apuvälineenä kelloa tai kännykän ajastinta (minuutti juoksua, puoli minuuttia kävelyä). Kolme kertaa viikossa liikkuminen on kuitenkin jo erittäin hyvä juttu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvät kengät

Kysymys: Tekeekö suurtakin vahinkoa, jos ei juokse aivan oikeaoppisilla kengillä, vaan jollain vain jalkoihin sopivilla lenkkareilla?

Vastaus: Kaikkein tärkeintä on, että kengät olisivat oikeanlaiset. Jos vääränlaiset eivät tuota kipua, totta kai niitä voi käyttää. Heti, jos polvet tai lonkat rupeavat kipuilemaan, kengät ovat luultavimmin vääränlaiset. Ongelma saattaa ratketa myös oikeanlaisilla pohjallisilla. Aina ei tarvitse siis laittaa kenkiä vaihtoon, vaan hankkia hyvät pohjalliset, jotka sopivat sinun jaloillesi.

Kysymys: Mistä tietää, että kengät ovat oikeanlaiset? Riittääkö, että vain tuntuvat hyviltä jaloissa?

Vastaus: Jos olet niitä käyttänyt ja ne tuntuvat hyviltä, silloin ne ovat hyvät. Kenkien hyvyys riippuu tietenkin mös siitä, minkä pituisia matkoja juokset. Eri pituiset matkat saattavat vaatia erilaisia kenkiä. Urheiluliikkeiden tytöt ja pojat auttavat!

Juoksukunto takaisin

Kysymys: Olin puoli vuotta sitten tyytyväinen juoksukuntooni, mutta talven aikana ei ole juuri tullut lenkkeiltyä. Olenko jo menetetty tapaus vai voinko saada juoksukuntoni vielä takaisin? Tässä välissä olen käynyt silloin tällöin jumppaamassa.

Vastaus: Ei mitään hätää! Nyt vain baanalle. Juoksukunto palautuu nopeasti (varsinkin kun olet käynyt jumpassa).

Kipeytyvä polvi tai lonkka

Kysymys: Miksi vasemman jalan polvi kipeytyy juostessa? Johtuuko lenkkareista vai kenties asvaltista juoksualustana?

Vastaus: Tarvisisitkohan pohjalliset? Saatat juosta väärässä asennossa tai askelluksella. Ne kannattaa korjata. Ethän vain juokse peppu pitkällä? Kiinnitä huomiota siihen, että lonkat pysyvät edessä. Ja etuvarpaiden pitäisi osua ensimmäisenä maahan. Oikean pohjallisen löytämisessä saat apua urheiluliikkeistä.

Kysymys: Miksi lonkat kipeytyvät juostessa?

Vastaus: Tämä on hyvin tyypillinen juoksijan oire, joka saattaa johtua askelluksesta tai väärästä juoksuasennosta. Ryhdin pitäisi olla ylpeä, siis sellainen että joku kiskoisi hiuksista ylös! Juoksuasento lysähtää usein varsinkin juostessa pitkiä matkoja. Silloin väsymys alkaa vaivata ja asento muuttuu. Ja muista venytellä juoksun jälkeen lonkankoukistajat. Hyviä vinkkejä löytyy netistä.

Pitääkö pysähtyä, jos pistää?

Kysymys: Pitääkö pysähtyä, jos pistää vai jatkaa vaan juoksua?

Vastaus: Kannattaa pysähtyä ja hengitellä oikein syvään sisään ja ulos. Tämän jälkeen jatka matkaa aluksi kävellen tai rauhallisesti juosten. Pistäminen saattaa johtua siitä, että olet lähtenyt liian nopealla vauhdilla liikkeelle.

Liian korkea syke

Kysymys: Juostessa vähän ripeämmin sykkeeni nousee helposti aika korkeallekin (180 bpm), mutta pystyn silti jatkamaan juoksemista kohtuu hyvin eli en kuitenkaan hengästy pahasti ja jalatkin toimivat. Mistä tiedän, mikä on minulle sopiva keskisyke lenkeille, ja missä vaiheessa kannattaa himmailla sykettä alemmas?

Vastaus: Korkealla sykkeellä ei kannata juosta pitkiä matkoja, koska se rasittaa sydäntäsi. Tarkistapa googlaamalla, miten lasket sykkeesi! Kuntosi nousee paremmin, kun harjoittelet matalammalla sykkeellä ... eli laske vauhtia! Hirveän korkealla sykkeellä juokseminen toimii spurteissa, muttei koko ajan.

Vaivaavat penikat

Kysymys: Mikä auttaa jatkuviin penikkavaivoihin?

Vastaus: Oletkohan harjoitellut liian usein? Muista pitää lepopäiviä varsinkin aluksi, jos innostut. Kiinnitä myös huomiota kenkiin. Pohjat eivät saa olla liian kovat, vaan niiden pitää vaimentaa askelta. Penikat vaivaavat muuten usein juoksijoita, et ole yksin! Parantuminen kestää valitettavasti tosi kauan. Voit yrittää myös venytellä penikoita varovasti. Kokeile muuten juosta asvaltin sijaan myös hiekkateillä. "Pehmeämpi" alusta on juoksuystävällisempi.

Lue myös:

Neljän viikon juoksukoulu: Sinäkin jaksat juosta viisi kilometriä

Sisältö jatkuu mainoksen alla