Voiko nainen treenata sellaisena kuin on – karvoineen päivineen?

En jaksa talvisin ajella sääriäni, enkä toisinaan kainaloitakaan. Kuntosalilla huomasin muiden naisten luovan pitkiä katseita kainaloihini. Jopa miehet hymyilivät alta kulmiensa, kun nostelin käsipainoja. Onko niin, että liikuntakeskuksissa on kirjoittamaton sääntö naisten karvattomuudesta? En ole ainakaan vielä nähnyt ’karvaisilta naisilta pääsy kielletty’ -kylttejä.” Veera, 35

Mitä sanoo käytäntö:

Kuntosalivastaava Tanja Rajakko Espoon Leppävaaran Fressistä vakuuttaa, ettei ainakaan heidän saliltaan löydy tällaisia kylttejä.

– Olemme jättäneet asian jokaisen itse arvioitavaksi.

Rajakko tietää, että sileä pinta on yleistyvä trendi sekä naisilla että miehillä. Hän uskoo, että se on yhteiskunnan kirjoittamaton sääntö.

– Kuntosali ei voi velvoittaa asiakkaitaan karvattomuuteen tai käyttämään puhtaita vaatteita. Ainoastaan paljain jaloin treenaaminen on kielletty turvallisuus- ja hygie­niasyistä.

Kuntosalivastaava on toisinaan törmännyt rehottaviin säärikarvoihin ja pistävän hajuisiin treenivaatteisiin. Muiden säärikarvat eivät ole häntä häirinneet, toisin kuin tuoksu.

– Henkilökohtainen hygienia on kuitenkin niin oma asia, etten ole huomauttanut siitä.

Jos muiden pitkät katseet häiritsevät, mutta karvoista ei halua luopua, Rajakko suosittelee miettimään asuvalintaa.

– Treenivaatteiksi ei kannata valita pienimpiä narutoppeja, vaan suosia t-paitoja ja pitkiä lahkeita.

Mitä sanoo tiede:

Estetiikan dosentti Anita Seppä Helsingin yliopistosta sanoo, että kauneusihanteet muuttuvat koko ajan.

1700-luvulla ihannoitiin karvattomia kasvoja: maalausten naisilla ei näkynyt kulmakarvoja ja hiusr­aja oli nypitty korkealle. 1900-luvulla hameenhelmat alkoivat lyhentyä, ja hienostopiirien naiset alkoivat ajella sääri- ja kainalokarvojaan. Koko vartalon karvattomuus on vasta modernin ajan ilmiö, Seppä sanoo.

– Uudet karvoitusihanteet voi huomata uimahalleissa ruuhka-aikaan.

Kauneuden tutkijalla on selitys naisten karvanpoistointoiluun. Monet uskovat sileän pinnan miellyttävän miehiä. Mutta ensimmäistä kertaa historiassa karvattomuuspaineet kohdistuvat myös miehiin. Perinteisen äijämiehen rinnalle on noussut uudenlainen miesihanne: sileä metroseksuaali. Sepän mukaan ilmiö voi johtua sukupuolten välisten erojen tasoittumisesta.

– On silti mystistä, miksi naisten karvoitus on yhä tabu länsimaissa. Miksi siitä ei oteta iloa irti? Olisi virkistävää, jos karvoista tulisi seuraava muotitrendi. Kaikki muu onkin jo nähty.

Naisten karvaimplantteja odotellessa kauneuden tutkija neuvoo Veeraa olemaan piittaamatta pitkistä katseista. Seppä muistuttaa, että nykyaikaan mahtuu monenlaisia kauneus­ihanteita.

– Toisille karvat tuntuvat enemmän omalta jutulta kuin niiden ajelu.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.