"Kompressiosukat puetaan päälle niin, että sukka käännetään väärinpäin ja puetaan jalkaan varpaista lähtien sentti sentiltä ylös rullaten", neuvoo Zero Pointin perustaja ja toimitusjohtaja Petteri Ahonen. Kuva Anna Puolanka/Zero Point
"Kompressiosukat puetaan päälle niin, että sukka käännetään väärinpäin ja puetaan jalkaan varpaista lähtien sentti sentiltä ylös rullaten", neuvoo Zero Pointin perustaja ja toimitusjohtaja Petteri Ahonen. Kuva Anna Puolanka/Zero Point

Napakat kompressiosukat tukevat jalkoja ja parantavat verenkiertoa treenin aikana ja sen jälkeen.

Kompressiosukkatrendi on lähtöisin kilpaurheilijoilta. Se tuli näkyväksi Lontoon 2012 olympialaisissa, missä kilpailijat pinkoivat polvimittaisissa, tiukoissa tukisukissa. Nyt sukat parantavat tavisliikkujienkin treeniä.

Suomen urheiluopistossa Vierumäellä tehtyjen tutkimusten mukaan kompressiosukkien hyötyjä on monenlaisia: ne parantavat jalkojen verenkiertoa tukemalla ja tehostamalla laskimoläppien toimintaa. Lymfajärjestelmä tehostuu ja turvotus vähenee.

Vierumäen kompressiotestauksessa oli mukana yli 100 urheilijaa. Merkittävin mittaustulos oli, että kompressiosukilla juostessa pakaralihakset pysyivät keskimäärin 5 prosenttia aktiivisempina kuin ilman sukkia. Pakaralihaksella on tärkeä merkitys tehokkaasti juostessa. Kompressiosukan hyöty tulee parhaiten esille pitkissä suorituksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Peruskuntoilijalle suosittelen sukkia juoksulenkille, kertoo Vierumäen Sportpolis Liikunnan tiede- ja yrityspuiston projektipäällikkö Jarmo Kujanpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sukkien lisäksi kompression painehyötyjä on lisätty trikoisiin ja paitoihin. Laitoimme kamppeet oman toimituksen testiin.

Tiukka kompressioasu jämäköitti ja tuki kroppaa niin lenkillä kuin joukkuepeleissäkin. Yksi sai trikoista tukea salilla kyykkäämiseen, toinen tykkäsi juosta kompressiosukat jalassa. Ne vaimensivat ja energisoivat askelta. Lentopallomatsi kompressiosäärystimet jalassa sujui ihmeen hyvin. Nopeat, iskevät askeleet tuntuvat tukevilta ja jalatkin energisiltä treenin jälkeen. Kompressiotrikoot myös ikäänkuin imaisivat läskit läjään, eli ne päällä tuli timmi, tiivis ja hyvännäköinen olo.

– Kilpaurheilijat totesivat, että kompressio auttaa myös treenistä palautumiseen, kertoo Kujanpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla