Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Oletko luonnon rauhasta nauttiva fiilistelijä vai kovalla tekniikalla tykittelijä? Suksikaupassa ei kannata yliarvioida omaa tietotaitoaan, vaan kerro myyjälle mitä tarvitset. Näin valitset oikeat sukset...

...perinteiseen tyyliin

Jos olet aktiivikuntoilija ja hiihdät monta kertaa viikossa, kannattaa hankkia voideltavat sukset.
Jos haluat hiihtää myös hankalassa nollakelissä, hanki toiseksi suksi­pariksi pitopohjat. Ne ovat hyvä valinta myös ensisuksiksi harrastusta aloittelevalle tai jos hiihtokilometrejä kertyy vähän.
Voidepurkkeja tarvitset kaksi: violetin luistovoiteen ja sinisen pitovoiteen. Niillä pärjäät koko talven, kun käytät nollakelillä pitopohjia.

...luistelutyyliin

Kuntohiihtäjä pärjää yleissuksella. Aloittelevan hiihtäjän ei pidä valita liian jäykkiä suksia, koska ne vaativat hyvää tekniikkaa. Suksikaupassa ei siis kannata yliarvioida tietotaitoaan. Jos hankkii liian jäykät sukset, into lopahtaa helposti. Suksiin kannattaa pyytää pohjustus- ja perusluistovoitelu kaupan suksihuollosta.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.