Kuvituskuvat: Helmi Järvinen
Kuvituskuvat: Helmi Järvinen

Tympiikö tavallinen selännostoliike? Tässä kolme tehokkaampaa vaihtoehtoa!

Personal trainer Monna Pursiainen suunnitteli teholiikkeet, joilla saat lisähaastetta perinteiseen selännostoliikkeeseen.

Valitse itsellesi sopivin vaihtoehto ja tee 15 toistoa yhteensä kolme kierrosta.

Kevyin: Supermies

Asetu päinmakuulle ja nosta kädet ja jalat yhtäaikaa ylös X-asennossa. Purista pakaroita noston aikana ja laske raajat hitaasti alas. Selännosto X-asennossa haastaa erityisesti alaselän lihakset.

Keskiraskas: Vastakkainen käsi & jalka taakse

Käy konttausasentoon ja nosta hitaasti vastakkainen jalka ja käsi suorana taakse. Pidä selkä ja niska suorina ja yritä saada olkapää ja pakara mahdollisimman lähelle toisiaan. Liike tuo selkään kiertoa ja treenaa samalla ylä- ja suoria vatsalihaksia. Mitä hitaammin liikkeen teet, sitä raskaampi.

Haastavin: Selännosto kepin kanssa

Asetu päinmakuulle jalat haarassa ja ota leveä ote kepistä (tai huivista). Nosta ylävartaloa ja ojenna keppi samalla suorille käsille. Pidä jalat maassa koko liikkeen ajan ja katse etuviistoon. Keppi tuo lisähaastetta, koska et pysty ottamaan käsillä vauhtia.