Sisäinen  yökerhotanssijatar, tule esiin! Moulin Rouge -tunnilla saa  poseerata.
Sisäinen yökerhotanssijatar, tule esiin! Moulin Rouge -tunnilla saa poseerata.

Moulin Rouge -jumppatunnilla saa flirttailla. Eikä ole edes kiusallista!

Oo-la-laa! Harvemmin sitä näkee korsettiin pukeutuneita ihmisiä jumppasalissa, mutta Elixia Alexiumin Moulin Rouge -tunnilla sekin on mahdollista.

Kun vajaan tunnin tanssijumpasta on kulunut 40 minuuttia, ohjaaja Susanna Rantala heittää treenitoppinsa lattialle ja kehottaa muitakin tekemään samoin, mikäli löysän t-paidan alta löytyy jotain hemaisevampaa.

No, nyt ei löydy, mutta ei se mitään.

Tällä tunnilla porukka ottaa poseerausasentoja rivissä, tanssii can-cania ja keimailee, taputtaa toisilleen ja hytkyttelee rintoja peilikuvalleen. Tunti sisältää myös perinteisiä tanssijumppien elementtejä.

Ämyreistä pauhaa tuttu kysymys Voulez-vous coucher avec moi, ja hikoilen naama punaisena. Flirttaileva ja rentoa asennetta vaativa tunti on jatkuvaa koreografiaa ilman erityisiä juomataukoja. Mahtava irtiotto marraskuun sisäänpäin kääntyneestä nysväämisestä!

...vai testaisitko näitä erikoistunteja?

Cinema Cycling on leffakokemus ja pyöräily-treeni yhtä aikaa. Ohjaajan valitsema maisemavideo heijastetaan salin valkokankaalle, ja ajatus lentää lämpimään Kaliforniaan. Sats.fi.

FolkJam on uusi tanssillinen tunti, jota on kuvailtu Suomen zumbaksi. Kotimaista tanssi-perinnettä ja hauskoja tanhumaisia viboja. Folkjam.fi.

80’s & 90’s Dance Party. Tää biisi, en kestä! Riemukas aikamatka nuoruuteen. Kasari- ja ysärihittiputki maustaa kieli poskessa hassuttelun ja rennon mutta hikisen pläjäyksen. Etnofitness.com.

Lue lisää:

Testissä uusi jumping-tunti

Bollywood-jumppa ei ole sohvaperunoille

Nopea perusjumppa – tee edes tämä

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.