Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Liikunnan antama ilo auttaa jaksamaan. Nautitko sinä viikoittain tarpeeksi liikuntapiirakkaa? Kokoa oma piirakkasi.

Välillä keho kaipaa virkistävää liikettä, toisinaan rauhoittavaa. Rankka jumppa on hyvä keino purkaa paineita. Joskus hidas, rauhallinen liike toimii välipalana paremmin.

– Oman kehon ja sen viestien kuuntelu on tärkeää. Rankka suorittaminen ei ole väsyneelle paras vaihtoehto. Kun voimat tai aika ei riitä aktiiviseen harrastamiseen, on kävely luonnossa hyvää luomuliikuntaa, sanoo työfysioterapeutti Eila Packalen-Peussa Terveystalosta.

Kuusi piirakan palaa viikossa

UKK-instituutin jo aiemmin kehittämä "liikuntapiirakka" annostelee liikuntaa yhä pätevästi. Nauti sitä vähintään 6 tuntia viikossa.

KESTÄVYYSKUNTOA ravitsee 2,5 tunnin viikoittainen ulkona liikkuminen: kävely, sauvakävely, arki- ja hyötyliikunta, pyöräily ja muut vauhdikkaat lenkit.

Tämän lisäksi on hyvä nauttia puolentoista tunnin verran viikossa jotain enemmän sykettä nostattavaa ja hikeä irrottavaa. Vaikkapa maastohiihtoa, juoksua, maila- tai juoksupallopelejä, vauhdikasta pyöräilyä, kuntouintia, vesijuoksua tai aerobictyyppistä jumppaa.

LIHASKUNNOLLE antavat purtavaa kuntosali ja liikuntakeskusten erilaiset lihasvoimaa kohentavat jumpat. Niissä olisi hyvä käydä kaksi kertaa viikossa.

Ellei pidä enemmän LIIKEHALLINTAA kehittävistä lajeista, kuten tanssillisista lajeista tai pallopeleistä.