Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Tytöt heittävät palloa eri tavalla kuin pojat. Siis väärin, tai ainakin tehottomasti, tai ainakin miesten mielestä. Missä vika?

"Haluaisin udella teiltä, miksi te heitätte niin huonosti palloa? Siis mitä tahansa esinettä, vaikka tennispalloa tai kiveä, aina sellainen ihme koukku heitto niskan takaa. Onko se niin vaikeaa suoristaa se käsi ja siitä viskata kauniissa kaaressa pallo eteenpäin? Voimaa teillä ei tietenkään ole yhtä paljon kuin miehillä, mutta ei sen pitäisi tekniikkaan vaikuttaa."

Tällaisia kyselee nimetön mies Suomi24-keskustelupalstalla. Häntä mietityttää sama arvoitus, jota on sukupolvesta toiseen pohdittu koulujen liikuntatunneilla, kaveripiirin kuntopesiksessä ja armeijoiden kranaatinheittoharjoituksissa: mikä siinä on, että akat eivät osaa heittää kunnolla?

Väärä heittotekniikka

Tyypillinen naisen pallonheitto lähtee  pelkästään kyynärpäästä, työntämällä, pallo lentää säälittävän kaaren ja kopsahtaa kuuden metrin kohdalla maahan. Kiinniottaja joutuu noukkimaan lirupallon maasta, kaikkia nolottaa. Jos heittämisen taitoa yrittää kohentaa aikuisena, hommasta ei saa muuta kuin pahan mielen ja kipeän käsivarren.

Onko kysymys biologiasta, siis vähän samaan tapaan kuin se, että naiset ovat luonnostaan parempia täyttämään astianpesukonetta? Vai vaikuttaako heittokäden huonouteen kasvatus ja kulttuuri?

Oikea vastaus on jälkimmäinen. Totuus selviää katselemalla esimerkiksi naisten pesäpalloa, jossa naiset heittävät palloa sulavalla tekniikalla, terävästi ja pitkälle – he ovat näet harjoitelleet. Toisen todisteen saa, kun pyytää miestä heittämään palloa huonommalla kädellään. Hahhaaa! Tyttöheittohan siitä tulee.

Onko toivoa?

Helsingin kaupunginkirjaston mainiot informaatikot ovat vastausta selvitellessään tulleet siihen tulokseen, että suurin osa pojista ja pieni osa tytöistä tottuu heittämään lapsuudessaan, koska he leikkivät jatkuvasti lumisotaa ja heittelevät muutenkin esineitä ympäriinsä. Kun jo pienenä oppii huomaamattaan treenaamaan heittämisen taitoa ja pitämään sitä tärkeänä, keho omaksuu järkevät liikeradat. Tytöt taas harjoittelevat samaan aikaan astianpesukoneen täyttöä ja jenkan perusaskeleita. Niitä aletaan opettaa pojille lukioiässä, jolloin peli on jo menetetty. On silti mahdollista, että mies voi oppia jenkkaa ja nainen heittämään palloa myös aikuisena. Tarvitaan vain toistoja.

Haluatteko oppia, tytöt? Olisihan se kyllä kiva osata heittää oikein. Tässä olisi nyt pallonheiton taito naisille = sen alkuperäisen keskustelupalstan miehen ohjeet, ilmaisena lahjana kaikille kahden x-kromosomin ihmisille.

"Annan nyt pienen vinkin: suoristakaa se käsi, pistäkää koukkuun puolessa välissä, antakaa koko keholla sille pallolle energiaa ja viskatkaa se menemään niin, että lopussa käsi on suorana."

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.