Suunto Ambit Sport Blue GPS -kellossa on mobiiliyhteys iPhoneen ja iPadiin. Kellon kanssa ei tarvitse käyttää Suunnon erillisiä POD-laitteita reittitietojen ja vauhdin mittaamiseen. Antaa monipuoliset analyysit tehoharjoittelijan sykkeistä. Ilmaisessa Movescount.com-palvelussa voi muokata tietojaan, urheilulajeja ja kellon näkymiä. 400 €.
Suunto Ambit Sport Blue GPS -kellossa on mobiiliyhteys iPhoneen ja iPadiin. Kellon kanssa ei tarvitse käyttää Suunnon erillisiä POD-laitteita reittitietojen ja vauhdin mittaamiseen. Antaa monipuoliset analyysit tehoharjoittelijan sykkeistä. Ilmaisessa Movescount.com-palvelussa voi muokata tietojaan, urheilulajeja ja kellon näkymiä. 400 €.

Polar M400 seuraa sykkeiden lisäksi vauhtia, matkaa ja korkeutta sisäänrakennetulla GPS:llä. Sisäänrakennettu aktiivisuusranneke. Synkronoi aktiivisuutesi ja harjoituksesi ilmaisen Polar Flow -mobiilisovelluksen ja -verkkopalvelun avulla. Langaton mobiiliyhteys iOS- ja Android-laitteisiin. 200 €.
Polar M400 seuraa sykkeiden lisäksi vauhtia, matkaa ja korkeutta sisäänrakennetulla GPS:llä. Sisäänrakennettu aktiivisuusranneke. Synkronoi aktiivisuutesi ja harjoituksesi ilmaisen Polar Flow -mobiilisovelluksen ja -verkkopalvelun avulla. Langaton mobiiliyhteys iOS- ja Android-laitteisiin. 200 €.

Tavoitteellisen kuntoilijan Suunto M5 -sykemittari antaa treenineuvoja ja mukauttaa harjoitusohjelmia henkilökohtaisten tietojen perusteella. Yhteensopiva nopeutta ja matkaa mittaavien Suunto POD-laitteiden kanssa. 130 €.
Tavoitteellisen kuntoilijan Suunto M5 -sykemittari antaa treenineuvoja ja mukauttaa harjoitusohjelmia henkilökohtaisten tietojen perusteella. Yhteensopiva nopeutta ja matkaa mittaavien Suunto POD-laitteiden kanssa. 130 €.

Polar Loop -aktiivisuusranneke mittaa päivittäisen aktiivisuuden, istumisen, kalorit ja askeleet. Maksuttomat Polar Flow -mobiilisovellus ja -verkkopalvelu. Sykevyö lisälaitteena. Ranneke 100 €, sykevyö 70 €.
Polar Loop -aktiivisuusranneke mittaa päivittäisen aktiivisuuden, istumisen, kalorit ja askeleet. Maksuttomat Polar Flow -mobiilisovellus ja -verkkopalvelu. Sykevyö lisälaitteena. Ranneke 100 €, sykevyö 70 €.

Mieti tavoitteesi ja valkkaa mittari niiden mukaan.

Sykemittarien ominaisuudet sen kun kehittyvät vuosi vuodelta. Ja mitä monipuolisempi malli, sen kovempi hinta. Aktiivisporttaajalle on iloa edistymisen analysoinnista ja reittitietojen tallentamisesta, mutta vähemmän liikkuvan kannattaa arvioida, mitä ominaisuuksista todella tarvitsee.

Lue lisää:

Katso video: Näyttelijä Miia Nuutila opettaa oikean vesijuoksutekniikan

Tällä tehotreenillä hypit itsesi huippukuntoon

Löysäiletkö tietämättäsi treeneissä? 6 paljastavaa merkkiä

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.