Mallikoulu-ohjelman Eveliina (vas.), Amanda, Petra ja Maya (oik.). Kuva: Ava
Mallikoulu-ohjelman Eveliina (vas.), Amanda, Petra ja Maya (oik.). Kuva: Ava

Mallikoulu-tv-ohjelmassa alaikäisiä kokelaita kehotetaan luopumaan harrastuksista ja lihaksista. – Jos harrastukset ovat niin tärkeitä, niin sitten pitää unohtaa mallinhommat, mallimamma Laila Snellman sanoo.

Nykyinen fitnessbuumi saattaa luoda harhakuvan siitä, että myös mallien tulisi olla lihaksikkaita. Väärin. Mallikoulu-tv-sarjan sunnuntain jaksossa mallikokelaat mitattiin päästä varpaisiin mittanauhalla. Moni katsoja hätkähti, kun samalla tyttöjä kehotettiin hankkiutumaan eroon näkyvistä lihaksista. Mallitoimisto Paparazzin toimitusjohtaja, mallimamma Laila Snellman sanoi antoi myös neuvon: ”Laskekaa pähkinät ja juoskaa”.

Esimerkiksi 16-vuotiasta mallikokelasta Petraa kehotettiin pienentämään lihaksiaan ja luopumaan rakkaasta tankotanssiharrastuksestaan. Laila Snellman puolustaa vaatimuksia, sillä uran eteen voi joutua tekemään uhrauksia.

– Harrastuksesta pitää luopua, jos se on verrattavissa voimaharjoitteluun. Tankotanssijat ovat todella pieniä ja tankkeja.

Mallit suosivat yleensä kevyitä harrastuksia, kuten joogaa.

– Malli ei saa kasvattaa lihasmassaa. Jos harrastukset ovat niin tärkeitä, niin sitten pitää unohtaa mallinhommat.

Mallikoulu-ohjelmassa lähes kaikki mallikokelaat ovat saaneet palautetta liiasta lihaksikkuudesta ja isosta koostaan. Tytöille on selvästi tuotu esille mallien laihuusihanne ja tarve mahtua 32–34 koon vaatteisiin. Ollaanko mallikokelaille rehellisempiä kuin ennen?

– Totta kai tytöille pitää olla rehellisiä. Mallina oleminen on extremelaji jo itsessään. Laihuus on aina ollut ihanne. Ulkomailla on kriteerit, joille me ei mahdeta mitään. Mallit joutuvat lähtemään Suomesta nykyään paljon ulkomaille töiden perässä, Laila kertoo.

Kävely ja hölkkä sallittu

Laila vinkkaa, että lihaksia saa pienennettyä esimerkiksi pitkillä, vähintään tunnin mittaisilla kävely- tai hölkkälenkeillä. Salilla kannattaa treenata vain pienillä painoilla.

– Sohvaperunoita ei haluta alalle, eikä malli saa missään nimessä olla laihaläski. Pitää liikkua, mutta täytyy olla tarkka, miten liikkuu. Mallielämä ei missään nimessä ole epäterveellistä! Laila kiihtyy.

Mallikokelas Petraa jännitti sunnuntain jaksossa karismaattisen mallimamman tapaaminen niin paljon, että hän purskahti itkuun. Tuomaristo arvioi Petran ulkonäköä ja kehotti lopettamaan tankotanssiharrastuksen. Ohje herätti Petrassa ristiriitaisia tunteita.

– Eihän mua kukaan pakota. Se on oma valintani, että haluanko jatkaa tankotanssia vai tehdä mallinhommia.

Mallimamman tytär, Paparazzin buukkaaja Claudia Snellman antoi muillekin mallikoululaisille palautetta vartalosta. Myös Eveliina oli liian lihaksikas.

– Kun Eveliina pääsee lihaksista eroon, hänelle avautuu varmasti mahdollisuudet mallimaailmassa. Mallikoot ovat 32 ja 34. Jos on lihaksia, niihin kokoihin ei tule mahtumaan, Claudia sanoo.

Lue myös:

Luurankomaisen laihan mallin kuva nostatti kohun – ”hekumoi anoreksialla”

Hän on kaikkien aikojen isokokoisin huippumallisopimuksen saanut plusmalli

Raju väite: Vuoden malli turposi liikaa

Huippumallin ura oli tyrehtyä alkuunsa: kuvaaja kieltäytyi kuvaamasta ihonvärin takia

Kuvatektiä muokattu klo 21.45.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.