Kuvat Panu Pälviä
Kuvat Panu Pälviä

Käytännöllisyys ennen kaikkea, sanovat hiihtäjät asuistaan. Skilookia piristetään sävy sävyyn huulipunalla.

Hiihtoasussa musta on uusi sininen

Markus Sikkilä

Asu: Kun hiihtopuku on musta ja kapea, ei tyyli mene metsään. ”Siirryin tuulipuvun käytöstä kuoriasuun pari vuotta sitten. Alle riittää lämpökerrasto”
Erityistä: Lämpimällä vedellä täytetty juomapullo on aina hangessa odottamassa. ”Nappaan siitä hörppyä, kun menen kierroksella ohi. Ei kisamatkoillakaan ole pulloja selässä”, Finlandia- ja Botnia-hiihtoon tähtäävä sanoo.

Käytännöllistä olla pitää

Pirjo Suihkonen

Asu: Vaihtui tuliterään, kun vanha ei enää pysynyt vauhdissa mukana. ”Henkseleitä sai olla kokoajan korjaamassa.” Kypärämyssy vedetään päähän  kovalla tuulella.
Muuta: ”Sain luvan olla kaksi tuntia lenkillä.” Aina ehtii!

Huulet ja takki sävy sävyyn

Marja Ahola

Asu: Toppa lämmittää. ”Toinen takki on kylmä selästä.”
Tyyli: Punainen on värien aatelia takissa ja huulissa. ”Ainoa meikki, jota ulkoillessa käytän.”

Kollegella pääsee

Elias Heinonen
Elias Heinonen

Asu: Housuvalinnalle on osuva syy. ”Kolleget ovat paremmat kuin farkut.”
Väritys: Takissa väriä enemmän miellytti hinta, muistelee hiihtäjä retkeään urheilukaupoille. ”Housuissa ei viehättänyt mikään.” Suksien ja sauvojen keltainenkaan ei kuulemma ole suosikki, mutta se piristää kummasti.

Lisää lähikuvia suomalaisesta hiihtotyylistä helmikuun MeNaiset SPORTissa.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.