Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos olet turhaan yrittänyt karistaa kiloja pelkän ihmedieetin voimin, on hyvä tarkistaa keinot.

Uuden tutkimuksen mukaan parhaiten laihduttamisessa onnistuvat ne, jotka käyttävät useampaa eri tekniikkaa. Suurin vaikutus oli selkeillä treeni- ja ruokavaliotavoitteilla ja niiden säännöllisellä arvioinnilla sekä läheisten tuella. Helsingin ja Cambridgen yliopistoissa tehdyssä tutkimuksessa tarkkailtiin yli neljänsadan diabeetikon painonpudotusta.

Kilomäärän sijaan tai sen lisäksi kannattaa asettaa ruoka- ja liikuntatavoite, kertoo sosiaalipsykologian dosentti Nelli Hankonen Helsingin yliopistosta.

– Se on paremmin hallittavissa kuin kaukainen painotavoite. Mitä selkeämpi tavoite, sen parempi. Mitä tarkoittaa, jos päätän korvata joitain jälkiruokia hedelmillä? Kuinka, missä ja milloin sen teen?

Oma tavoite olisi hyvä kertoa jollekin läheiselle. Aterioita kannattaa kirjata esimerkiksi digitaalisiin ruokapäiväkirjoihin, kuten Kiloklubi, Lifesum tai Jillian Michaels.

Myös oman riskianalyysin tekeminen kannattaa.

– On hyvä miettiä etukäteen, missä tilanteissa voi lipsua ja kuinka sen voi estää, Hankonen neuvoo.

Lue myös:

Hyvä terveys – Liikunta laihduttaa sittenkin

Supertehokas crossfit-treeni – katso videot!

Näin pilaat takuulla nautintosi