Kuva Equinox.com
Kuva Equinox.com

Eläimellisyys saapuu ensi vuonna ryhmäliikuntaan. Animal Flow -tunneilla loikitaan, juostaan ja hypitään neljällä raajalla.

Yhdysvaltain johtava luksusluokan kuntosaliketju Equinox kertoo aloittavansa ensi vuoden alussa uudet Animal Flow -ryhmäliikuntatunnit. Tunneilla yhdistellään parkouria, break dancea, voimistelua, juoksua ja sirkustemppuja.

Liikuntamuodon kehittänyt Mike Fitch kertoo kyllästyneensä iänikuiseen painojen nosteluun ja halunneensa luoda liikuntamuodon, jossa käytetään hyväksi ihmisen omaa painoa ja keskitytään eläimelliseen liikehdintään eli kaikilla neljällä raajalla liikkumiseen. Animal Flow vie nykyajan toimistoihmisen takaisin lapsuuden leikkeihin, joissa liikunta on luonnollisen vapaata ja kokonaisvaltaista. Tunneilla pyritään palauttamaan taito lapsena harjoitettuihin liikeratoihin uudella ja dynaamisella tavalla.

Equinoxin nettisivulla julkaistu Animal Flow -esittelyvideo on mielenkiintoinen sekoitus mystisyyttä, kauneutta ja upeaa vartalonhallintaa. Videon päätähtenä esiintyy luonnollisestikin liikuntamuodon kehittäjä, Mike Fitch, jonka komeaa vartaloa ja upeaa liikehdintää katsellessa voisi Animal Flow -tunneille povata ruuhkaa.  

Katso video ohesta:

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.