Anne Ahoniemi ja Mia Immovaara matsin tiimellyksessä.
Anne Ahoniemi ja Mia Immovaara matsin tiimellyksessä.

Kun me valmistaudumme yöunille, jotkut alkavat vasta treenaamaan.

Jäänhoitokone poistuu Laaksolahden harjoitushallin jäältä puoli kymmeneltä illalla, ja Espoon Kiekkoseuran ringettenaiset marssivat täysissä varusteissaan pukuhuoneista. Alkamassa on puolentoista tunnin harjoitukset.
– Ei tämä ole mikään kiva aika treenata, Taija Leppäkoski, 55, huokaa matkalla kaukaloon.

Väsymys ei silti paista pelaajista. Lämmittely alkaa rivakoin potkuin, ja maalivahti pääsee heti torjumaan laukauksia. Tällä kertaa paikalle on saapunut kahdeksan naista kahdesta eri joukkueesta. Ringettenaisten ja -ladyjen joukkueet harjoittelevat joka toinen keskiviikko samaan aikaan.
Myöhäisen harjoitusajan takia treeneihin lähteminen tuntuu usein lähes ylivoimaiselta.
– Mutta kun jäälle pääsee, väsymys unohtuu. Pelaamisesta saa niin paljon energiaa, että kello on yksitoista ennen kuin huomaakaan, Taija sanoo.
Kunnon yöunista on näillä harjoitusajoilla turha haaveilla. Mia Immovaara, 20, on valmistautunut illan treeneihin ottamalla tunnin päiväunet. Inka Lamminaho, 30, jättää yleensä treenit väliin, jos seuraavana päivänä on mentävä töihin puoli seitsemäksi. Huomenna hän menee kahdeksaksi.
– Treenien jälkeen en saa unta ennen puolta kahta. Menee ainakin pari tuntia ennen kuin kierrokset hidastuvat. Kyllä tämä silti hyvää tekee, Inka kertoo.
Enemmän pelaajia käy perjantain harjoituksissa, jotka ovat yhdeksästä kymmeneen. Se on monelle huomattavasti helpompi treeniaika. Naisten jälkeen kymmeneltä treeninsä aloittavat vielä ikämiehet. Jäälajeihin hurahtaneilla ei juuri ole valinnanvaraa. Aikuisten harrastejoukkueet saavat hallien myöhäisimmät harjoitusajat, jotta lapset ja nuoret pääsevät ajoissa kotiin.
Tänään ringettenaisilla on päivän viimeinen harjoitusvuoro. Kun naiset lopettavat treeninsä kello 23.00, halli menee kiinni.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.