Parin viikon aikana yhden varpaa­ni kynsi on muuttunut ihan mus­taksi. Samalla kynsi on paksuun­tunut ihmeelliseksi koppuraksi. Tarkoittaako se, että juoksulenk­karini ovat liian pienet?

Parin viikon aikana yhden varpaa­ni kynsi on muuttunut ihan mus­taksi. Samalla kynsi on paksuun­tunut ihmeelliseksi koppuraksi. Tarkoittaako se, että juoksulenk­karini ovat liian pienet? Miten mustunutta kynttä pitäisi hoitaa? Annanko sen vain olla, pitäisikö se repiä irti, saako ja kannattaako sitä viilata?
Korppikynsi

Kynsien mustuminen, paksuun­tuminen ja jopa irtoaminen on melko tuttu ongelma juoksun har­rastajille. Kynnen irtoamisen syy on useimmiten varpaan ja kynnen hankautuminen. Usein hankautu­misen syy on liian pienet kengät. Toisaalta myös liian isot tai huo­nosti sidotut kengät voivat hanga­ta, koska jalka pääsee liikkumaan kengässä. Jos kynnet ovat liian pitkät, ne voivat juostessa painua kengän kärkeä vasten, ja tästäkin aiheutuu hankausta.

Kun kynsi mustuu, sen alle ker­tyy verta ja kudosnestettä, mikä aiheuttaa painetta. Paineen vuoksi kynsi irtoaa ajan kanssa yleensä kokonaan. Jos paine kynnen alla aiheuttaa kipua, on neste syytä poistaa. Neste poistetaan teke­mällä reikä rakon ja terveen ihon rajakohtaan. Kun neste on kynnen alla, pistetään varpaan kärjestä käsin. Jos nestettä on vähän eikä kipua ole, ei rakkoa tarvit­se puhkaista.

Tyvestä irronnut kynsi ei enää kasva, vaan sen alle kasvaa uusi kynsi. Vanha kynsi kannattaa pitää varpaan suojana niin kauan kuin mahdollista. Repimiseen ei ole tar­vetta, sillä kynsi irtoaa aikanaan repimättäkin.

Aina kynsi ei kuiten­kaan irtoa tyvestään vaan jatkaa kasvamista. Silloin sitä kannattaa hoitaa kuin normaalia kynttä eli leikata ja viilata. Jos kyn­sien kanssa on jatkuvia ongelmia, kannattaa kysyä neuvoa jalkojen­hoitajalta.

Laura Jaakkola-Kievari
Terveys
Fysiatri, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, Lääkäriasema Mehiläinen, Tampere

Kuva iStockphoto

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.