Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Netistä löytyy paljon aivan tavallisten ihmisten pitämiä liikuntablogeja, joista voi saada paljon ideoita ja inspiraatiota omaan kuntoiluunsa. Esittelyssä viisi piristävää luettavaa.

Ei oo rakettitiedettä

28-vuotiaan Saksassa asuvan suomalaisnaisen treeniblogi, josta löytyy paljon hyödyllistä ravintoon ja treenaukseen liittyvää tietoa. Blogista löytyy mielenkiintoisia ennen-jälkeen-kuvia, ruokavalioesimerkkejä ja vastauksia lukijoiden kysymyksiin. Kirjoittaja toteaa onnistuneensa elämäntapojensa muutoksessa lähinnä siksi, ettei koskaan nähnyt kuntoilun aloittamista minkäänlaisena projektina, vaan halusi yksinkertaisesti alkaa elää terveellistä elämää.

Bloggaajan ruokavalio on ankaraakin ankarampi, eli mitään herkkuja ei sallita koskaan. "Arvostan terveyttäni enemmän, kuin yhtäkään herkkua, roskaruokaa, sokerihumalaa. Ja siihen perustuu ruokavalioni", hän kirjoittaa.

http://eioorakettitiedetta.blogspot.fi/

Tyttö sinä olet vahva

Blogin esittelytekstissä kuvaillaan seuraavasti:
"Kun kaksi naista ja heidän kova tahtonsa kohtasivat, unelmalle viitoittui polku. Polun varrelle mahtuneet periksiantamattoman treenin kivikot, tiukan ruokavalion sudenkuopat, ajoittain puutteellisen motivaation ylitsepääsemättömät jyrkänteet ja moralisoivien katseiden tiesulut loivat taipaleesta kaikkea muuta kuin vaivattoman."

Blogi on kahden fitness-elämäntavasta innostuneen naisen yhteinen projekti. Kumpikin treenaa fitness-kisoihin ja tsemppaa toisiaan tiukassa ruokavaliossa. Tekstit on kirjoitettu hauskan itseironisesti, ja kuvitus on jotain ihan muuta kuin perinteistä treeniposeerausta.

Blogilla on myös oma Facebook-sivu, josta löytyy mm. seuraava erittäin fiksu vinkki: "Kyykkyä, kanaa, maastavetoa, mäkijuoksua, riisiä, hierontaa, vähän vielä hauiskääntöä, vielä muutama minuutti hyppynarua... Tuttua arkea? Muista, että salin ulkopuolellakin on elämää. Kuuntele sisintäsi ja tee sitä, mikä hyvälle tuntuu. Silloin keho ja mieli kiittävät."

http://tyttosinaoletvahva.blogspot.fi/

Ainon blogi

Ryhmäliikuntaohjaajana ja personal trainerina toimivan pirteän vaasalaisen nuoren naisen blogi. Aiheena lähinnä jumppaohjaajan työ, treenit ja ravinto. Blogipäivityksiä ilmestyy todella tiheästi eli useammin kuin kerran päivässä, ja juttua löytyy jo vuodesta 2010 asti. Kuvissa ei ole hirveästi katsomista, mutta tekstiä ja infoa löytyy sitäkin enemmän.

http://a-rou.blogspot.fi/

I am stronger than that

28-vuotias omien sanojensa mukaan "entinen maailman huonokuntoisin ihminen" kirjoittelee treenaamisesta ja terveellisestä elämästä. Kirjoittaja rakastaa ryhmäliikuntaa ja kuvailee jopa bodycombat-tunteja niin intohimoisesti, että alkaa itsekin tehdä mieli kokeilla kyseistä lajia. Lisäksi mukana mietintöjä kuntoilusta yleensä, esimerkiksi siitä mikä saa liikkumaan ("upea fiilis, kehitys ja kaverit") ja mikä jäämään kotisohvalle. Kuvat eivät ole erityisen inspiroivia, mutta tekstit ovat todella pitkiä ja kirjoittaja päivittää blogiaan lähes päivittäin.

http://iamstrongerthanthat.blogspot.fi/

Liian isot lihakset

35-vuotiaan naisen treeniblogi, joka sisältää lähinnä omia salitreeniohjelmia ja kevyttä tekstiä kaikesta kuntosalitreenaukseen liittyvästä ja vähän muustakin. Blogin tyyli on rento ja humoristinen, josta esimerkkinä parin viikon takainen postaus "Miksi työmatkajunailu on parempaa kuin salillakäynti", jossa analysoidaan junan wc:tä kuntoilijan näkökulmasta: "Ainoana toimivana selviytymisstrategiana junan vessaan toimiva "Älä kosketa mitään. Et mitään." -taktiikka polttelee sekä pohkeissa, että takareisissä. Feel the burn!"

http://liianisotlihakset.blogspot.fi/

Seuraatko säännöllisesti jotakin muuta hyvää kuntoiluaiheista blogia? Kerro siitä meille jättämällä viesti alla olevaan kommenttiboksiin.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.