Kuva Shutterstock.
Kuva Shutterstock.

Kun jumpassa soi heavy, haluaisin sännätä ulos salista. Popin tahdissa on helpompi oppia askelkuviot.

Taustamusiikki vaikuttaa oppimiseen enemmän kuin on uskottu. Nouseeko sinunkin sykkeesi pelkästää siitä, että body pump -tunnin musiikki on sietämätöntä?

Ehkä jumppaohjaaja ei vielä tiedä, kuinka musiikki vaikuttaa. Dosentti Elvira Bratticolla on asiasta uutta kerrottavaa.

Brattico tutkimusryhmineen totesi ensin, että mieluisan musiikin kuuleminen  tuottaa mielihyvää ja laukaisee "dopamiiniriippuvaisia käytösmalleja" (dopamiini liittyy oppimiseen ja mielihyvään).

Myös liikunnan tiedetään parhaimmillaan aiheuttavan samantapaista mielihyvää! Yhdessä nämä kaksi, hyvä musiikki ja onnistunut fyysinen ponnistelu, vievät minutkin taivaisiin. 

Tunteella vai analyyttisesti?

Tutkijoilla oli kolme testiryhmää, joille soitettiin sekä mieluista että ei niin mieluista musaa. Tai vaihdellen molempia.

Selvisi, että ne jotka kuuntelevat mieleistä musiikkia tunteellisesti, oppivat uuden tehtävän paremmin kuin ne, jotka kuuntelevat musiikki analyyttisesti.

Analyyttiset ikään kuin siirsivät musiikin taustalle, kun oli tarkoitus oppia jotakin uutta. He oppivat jopa paremmin, jos musikki ei ollut heidän mieleensä.

Bluesia tai jazzia pliis!

Koska en tunne musiikin teoriaa enkä ole musiikillisesti lahjakas, uskon kuuluvani tunteella opetettaviin. Parhaiten oppisin, jos jumpassa soisi blues tai 1950-luvun jazz. Sitä ei tapahdu.

Letkeä blueshan veisi ponnistelijoilta puhdin ennen kuin ensimmäisessä säkeistössä on päästy loppuun. Tai hetkinen, haittaako se, että rytmi on hitaampaa, jos musiikin laji kuitenkin on mieleen..? Tähän tutkimus ei vastaa.

Valitse taustamusiikkisi

Palataan vielä Bratticon tuloksiin: musiikki voi siis auttaa monilla tavoilla oppimisessa, motivoinnissa, mielen hallinnassa ja terapiamuotona.

Ehkä liikuntakeskuksiin tulee vielä tunteja, joiden musalista kerrotaan jumppaajille etukäteen. "Bluesdiggareiden vatsa-selkäjumppa", "Venyttelyä kasari-iskelmällä", "Wagner ja Hiit"...

Tunteelliset saisivat valita itselleen mieluista taustamusaa, analyyttiset vähemmän mieluista, ja kaikki saisivat täydellisen dopamiinipotkun.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.