Kehoa säästävä sauvailu treenaa kroppaa kuin pilates.

Italiassa sauvakävely on otettu monen yliopiston oppiaineeksi, mutta Suomessa sitä pidetään edelleen kansanlajina: jos osaa hiihtää, osaa sauvakävelläkin. Jos olet yhä siinä uskossa, lue kiireesti alla olevat vinkit hyvän ryhdin ja oikean sauvomistekniikan löytämiseksi.

Kun tekniikka on oikea, sauvakävely kuluttaa huomattavasti enemmän energiaa kuin tavallinen käppäily. Se on myös tehokasta keskivartalon treeniä. Se harjoittaa syviä lihaksia ja vetristää lihaskalvoja kuin pilates.

1. Etsi ryhdikäs asento.

Kurota päälakea kohti taivasta ja vie katse suoraan eteenpäin. Kävelyn kuuluu näyttää elegantilta ja ryhdikkäältä.

2. Anna selkärangan liikkua.

Kävelyssä tarvittavia selkärangan kiertoliikkeitä voi harjoitella seisomalla tukevasti, nostamalla polvia vuorotellen ylös ja koskettamalla niitä vastakkaisella kädellä.

3. Salli käsivarsien rento heiluriliike.

Sauvojen kuuluu tukea rytmiä, koordinaatiota ja ryhtiä. Kun tekniikka on oikea, sauvoja ei ajattele. Aloita kävelemällä mahdollisimman rennosti niin, että sauvat vain seuraavat mukana maassa laahaten, ja keskity käsivarsien rentoon heiluriliikkeeseen.

4. Päästä olkapäät avautumaan.

Sauvoja tulee käytettyä helposti liikaa vartalon edessä. Käsien ja lapojen pitäisi liikkua mieluummin taakse ja avata istumatyöläisen hartioita.

Lähteet: Modern Nordic Walking Academy ja kouluttajat Tiina Arrankoski ja Tuomo Kettunen, Modern nordic walking – liikkeessä läpi elämän (Askel)

Lue lisää:

Sporttinen sauvakävelyohjelma

Tehokas sauvarinnetreeni 1/3

Tehokas sauvarinnetreeni 2/3

Tehokas sauvarinnetreeni 3/3