Nykyään Janni Hussi osaa rakastaa itseään sellaisena kuin hän on. Kuva: Terhi Ylimäinen.
Nykyään Janni Hussi osaa rakastaa itseään sellaisena kuin hän on. Kuva: Terhi Ylimäinen.

Fitness-malli Janni Hussi löysi itsevarmuutensa vasta vaikeuksien ja ylilyöntien kautta.

Miltä tuntuu, kun vartalon jokaista senttiä ruoditaan netissä? Fitness-malli Janni Hussi, 23, tietää.

Janni kertoo Cosmopolitanille, että hänen teini-ikänsä oli hyvin vaikea. Nuori Janni vertasi itseään lihaksikkaisiin showpainijoihin ja kuvitteli olevansa viallinen, koska ei ollut yhtä upea kuin he.

– Koin olevani ruma, tyhmä ja lihava, hän kertoo.

Laihuudesta tuli Jannille pakkomielle.

– Koska olin pienestä lähtien harrastanut jalkapalloa, minulla oli isot reidet ja pohkeet, eikä lainkaan rintoja. Vartaloni ei vastannut naisihannetta. Kuvittelin olevani lihava, koska minulla oli lihaksia.

Painontarkkailu ja liikuntainnostus veivät hänet mukanaan. Pian Janni juoksi pitkän lenkin vielä futistreenienkin jälkeen ja teki vatsalihaksia koulun vessassa välitunnilla.

– Olin liian natsi. Kuvittelin, että pärjään yhdellä salaatinlehdellä päivässä.

Rennompi Janni

Nykyinen itsevarma Janni on syntynyt teini-iän vaikeuksien kautta. Myös ehdottomuus on jäänyt, ja hän suhtautuu itseensä rennommin. Urheilullinen Janni julkaisi keväällä itsestään bikinikuvan, joka aiheutti haloon hänen rinnoistaan. Netin viestiketjuissa arvuuteltiin, onko Jannin pienten rintojen syynä fitness vai geenit. Blogissaan Janni vastasi kohuun sanomalla, etteivät pienet rinnat häiritse häntä pätkääkään.

Silikonirintojen ehdottajille Jannilla on selvä viesti.

– Jokainen vastaa omasta kropastaan, mutta minusta yksikään laji ei ole sen arvoinen, että tekisin itselleni niin lopullisen toimenpiteen.

Vaikka teini-ikäinen Janni olisi ottanut rintakommenteista itseensä, nykyään hän osaa kääntää omat piirteensä positiivisiksi.

– Pienten rintojen kanssa on niin huoletonta! Olen oppinut olemaan onnellinen niistä. Minun ei tarvitse käyttää rintsikoita, vaan voin vetää aamulla vain paidan päälleni ja lähteä ulos.

Janni liikkuu fiiliksen mukaan ja tarkkailee ruokaansa vain sen verran, että syö terveellisesti. Negatiiviset ajatukset ja turha valittaminen eivät ota enää valtaa.

– Vaikka minussa on virheitä, rakastan itseäni juuri sellaisena kuin olen. En muuttaisi itsessäni mitään.

Heikkoina hetkinä Janni kertoo hengittävänsä syvään ja miettivänsä, että maailmassa on paljon isompiakin asioita kuin reisien leveys.

– Kun aloittaa aamun kehumalla itseään peilin edessä, hyvä fiilis jatkuu koko loppupäivän.

Lue lisää:

Onko mahdollista olla isorintainen ja superhoikka, Janni Hussi?

Janni Hussi: ”Tästä syystä en ikinä ota silikoneja”

Tällainen on Janni Hussin ruokavalio - lue fitnesurheilijan ruokapäiväkirja

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.