Kuva: Oleksandr Briagin / Shutterstock
Kuva: Oleksandr Briagin / Shutterstock

Jos rakastat tuoksuja ja joogaa, rakastut aromajoogaan. Viimeisin joogavillitys on tuulahtanut maailmalta Helsinkiin.

Salissa leijuu vahva setrin tuoksu. Sitä tekee mieli nuuhkia syvään. Pehmeän raikas tuoksu voittaa joogasaleille tyypillisen hien ja suitsukkeen yhdistelmän.

Olen testaamassa Suomeen juuri rantautunutta aromajoogaa. Muun muassa Yhdysvalloissa jo tuttua tuoksujoogaa on ollut helmikuusta lähtien tarjolla myös Helsingissä, YogaAngel -joogakoulussa.

Joogaa vuodenaikojen mukaan

Setrin tuoksu on lähtöisin kahdesta lattialla olevasta pienestä laitteesta, jotka höyrystävät eteerisen öljyn tasaisesti ilmaan.

Joogaopettaja Saija Kekkosen opettama aromajooga on niin sanottua seasonal yogaa eli vuodenaikajoogaa. Kyseessä on perinteinen hathajooga, jota maustetaan muun muassa taijin liikkeillä. Liikesarjat ja tuoksut vaihtuvat aina vuodenaikojen mukaan.

Seasonal yogassa vuosi on jaettu kiinalaisten elementtien mukaan viiteen osaan: talvi (vesi), kevät (puu), kesä (tuli), loppukesä (maa) ja syksy (metalli). Setri sopii talveen, koska se tasapainottaa kylmää vuodenaikaa hallitsevaa vesi-elementtiä.

Kekkonen kertoo, että setri stimuloi käpyrauhasta, mikä taas lisää melatoniinin tuotantoa ja näin rauhoittaa mielen. Tuoksun uskotaan siis tehostavan joogaharjoituksen vaikutusta. Hmm... Kuuluukohan omalta matoltani pian kuorsausta..?

Öljyä jalkapohjiin

Teemme rauhallisia eteen- ja taaksetaivutuksia ja aaltomaisia venytyksiä joogamusiikin tahtiin. Hiki ei todellakaan virtaa, mutta mieli hiljentyy, ja kehon jumitukset sulavat vähitellen. Teemme myös talvitunnille sopivan kuutervehdyksen, joka hivelee selkää aurinkotervehdystä hellemmin.

Vaikka tuoksu tuntui aluksi voimakkaalta, liikesarjojen virrassa sitä ei enää edes huomioi.

Tunnin lopussa opettaja tiputtaa jokaisen kämmenelle vielä pari tippaa eteeristä öljyä, ja levitämme öljyn paljaisiin jalkapohjiimme. Sen tarkoituksena on maadoittaa eli niin sanotusti jalat maassa ja mielen tässä hetkessä.

Tunti päättyy lyhyeen rentoutukseen viltin alla. Yllätyksekseni olo ei ole lainkaan unelias, vaan energisempi kuin tunnin alussa. Mieli tuntuu kirkastuneen seetristä ja raukeista venytyksistä.

Miten tuoksu sitten vaikuttaa?
Kekkosen mukaan setrin tuoksu rauhoittaa ja voi myös auttaa esimerkiksi erilaisiin iho-ongelmiin ja jopa hiustenlähtöön. Yksi kokeilukerta ei tätä väitettä vielä vahvistanut, mutta ainakin omaa herkkänenääni aromatunti miellytti.

Hinta: 14 €/kerta, 120 €/10 kertaa. YogaAngel, Mekaanikonkatu 15 A, Helsinki.

Neljällä yksinkertaisella liikkeellä virkistyt nopeasti.

Taukoliikunnan ei tarvitse olla monimutkaista tai aikaavievää. Personal trainer Maikki Marjaniemen suunnittelemalla taukojumpalla saat liikettä kehoon viidessä minuutissa.

Voit tehdä liikkeet myös yksitellen, vaikkapa yhden liikkeen työpäivän joka tauolla.

– Tärkeintä on, että nousee ylös ja liikkuu jollakin tavalla. Ideaalitilanne olisi, että ei istuttaisi puolta tuntia pidempään kerrallaan, Maikki sanoo. 

1. Lavat liukuun

Lapaliu'utus seinää vasten on hyvää vastapainoa esimerkiksi näyttöpäätetyölle. Se avaa rintaa, laittaa liikettä yläselkään ja ennaltaehkäisee hartiajumeja. 

Tee näin: 

  1. Seiso selkä seinää vasten niin, että pakarat ja yläselkä koskevat seinää. Nosta kädet seinälle kyynärpäät koukussa. 
  2. Liu'uta käsiä seinää pitkin ylöspäin kunnes kyynärpäät tuntuvat irtoavan seinästä. 
  3. Rutista sitten käsiä alaspäin selkälihaksilla. Pidä hartiat kaukana korvista. 

2. Naama nurkkaan

Nurkkavenytys avaa rintaa lihastyön avulla.

Tee näin:

  1. Etsi nurkka ja asetu seisomaan kasvot nurkkaan päin. Nosta kädet kyynärpäät koukussa sivuille, mutta pidä hartiat alhaalla. 
  2. Vie kevyesti rintaa nurkkaa kohti. Tee pumppauksia: jännitä sisäänhengityksellä käsiäsi seiniä vasten ja anna uloshengityksellä käsien joustaa ja rintakehän päästä syvemmälle nurkkaan. 
  3. Tee venytys kolmella eri korkeudella, eli siirrä käsiäsi muutaman pumppauksen jälkeen aina ylemmäs.

3. Kämmenet pöytään

Kyynärvarsien venyttäminen ehkäisee tehokkaasti tenniskyynärpään ja hiirikäden oireita. 

Tee näin:

  1. Tuo kämmenet pöydälle kämmenpuoli alaspäin ja sormet itseesi päin.
  2. Pumppaa kämmeniä lähemmäs pöydän pintaa ja kauemmas siitä. 
  3. Jätä kämmenet pöydälle ja siirrä niiden päälle lisää painoa.

4. Peppu seinään

Tämä liike venyttää takareisiä ja parantaa nostotekniikkaa – ja näyttää hauskalta, eli sopii myös työkaverien päivän piristämiseen. Liikkeen voi ottaa myös haasteena ja yrittää suorittaa sen mahdollisimman kaukana seinästä. 

Tee näin:

  1. Seiso 15–20 senttimetrin päässä seinästä selkä seinää vasten ja kädet vyötäröllä.
  2. Pidä selkä ja jalat suorina ja taita lantiotasi taakse niin, että takapuoli koskee seinää. Polvet saavat koukistua aavistuksen.
  3. Nouse takaisin pystyyn niin, että ojennat lantiosi pakaralihasten avulla.
  4. Siirry viisi senttimetriä kauemmaksi seinästä ja toista. 

Näin treenaat oikeita lihaksia kätevästi kotona ennen ulkouintikauden alkua. 

Haaveiletko jo kesästä ja kunnon treeneistä uimastadionilla tai luonnonvesissä? Sitä odotellessa uintikunto kannattaa hioa timanttiseksi täsmäliikkeillä vaikka olohuoneen lattialla.

– Pelkkä kuivaharjoittelu ei tee uimaria, mutta se tuo voimaa, jonka voi myöhemmin siirtää veteen, kertoo uintivalmentaja Anne Hiltunen.

Vahvat keskivartalon lihakset ja hyvä kehonhallinta ovat valttikortti altaassa, koska vedessä ei saa tukea muualta. Keskivartalon lisäksi iso selkälihas ja olkapään lihakset ovat uimarin tärkeimmät apurit. Tällä ohjelmalla treenaat nämä kaikki iskukuntoon, vaikka uinti ei olisi lajisi.

Toista jokaista liikettä 20 kertaa ja siirry heti seuraavaan liikkeeseen. Sarjan lopussa pidä 1–2 minuutin tauko. Toista kierros 2–3 kertaa.

Video: Katri Lehtola