Ida Sjöman harrastaa toiminnallista harjoittelua ja treenaa Paleo Helsingin opissa. Kuva Susanna Kekkonen
Ida Sjöman harrastaa toiminnallista harjoittelua ja treenaa Paleo Helsingin opissa. Kuva Susanna Kekkonen

Ida Sjöman kävi jumppatunnilla niin usein, että ohjaaja kielsi häntä enää tulemasta. Luonnollinen liikunta ja paleo-ruokavalio saivat kehon kuntoon ja mielen tasapainoon.

"Tajusin elämäntapojeni olevan pielessä, kun bodypump-ohjaaja puolitoista vuotta sitten kielsi minua enää tulemasta tunneilleen. Olin ollut sillä viikolla kovatempoisilla tunneilla jo seitsemän kertaa, eikä viikko ollut vielä lopussa.

Olin alkanut käydä ryhmäliikuntatunneilla kaksi vuotta aiemmin muutettuani Englantiin. Ennen sitä olin harrastanut kilpauintia 15-vuotiaaksi asti, mutta lopettamisen jälkeen minusta oli tullut se tyyppi, joka tilaa personal trainerilta saliohjelman, käy salilla kuukauden ja lopettaa.

Ryhdyin treenaamaan tavoitteellisesti, mutta homma meni yli äyräiden. Vaikka hikoilin tunneilla kahdeksan kertaa viikossa, kroppani ei todellakaan näyttänyt siltä. En päässyt rappusia ylös hengästymättä ja polvikipujeni takia söin jatkuvasti särkylääkkeitä. Olin iloinen vain, jos sain lisättyä painoja tankoon. Bodypump-ohjaaja sai minut ymmärtämään, että liikunta vaikutti minuun päinvastoin kuin sen pitäisi.

Lopetin päämäärättömät liikuntamaratonit ja tutustuin crossfitiin. Se kasvattikin lihaksiani, mutta ylikunnosta kielivät oireet eivät kadonneet, ei myöskään masentuneisuuteni.

Ongelmat alkoivat ratketa, kun muutin viime keväänä takaisin Suomeen ja päädyin kertomaan nivelongelmistani osteopaatille. Hän kehotti minua kokeilemaan, kuinka salitreenin rinnalle sopisi luonnollinen liikunta.

Asiasta tiesi personal trainer Jaakko Savolahti. Hänen tekemänsä treeniohjelma alkoi lapsenomaisilla pyörähdyksillä lattialla. Se tuntui kummalliselta. Aloitin kuitenkin liikkumisen alkeista, sillä tavoitteena oli löytää luontainen tapa liikkua.

Pian tajusin, että olen löytänyt oman juttuni. Selkäni venähti treenin alkulämmittelyssä, mikä päästi minussa valloilleen kaiken turhautumiseni. Ohjaajani muistutti, ettei liikunnan ole tarkoitus rikkoa kehoa eikä mieltä, vaan vahvistaa niitä. Ymmärsin, että haluan elää tuon periaatteen mukaan.

Nyt teen 3-4 kertaa viikossa treenin, johon kuuluu pieniä ja yksinkertaisia liikkeitä taljalla mutta myös rankkoja kyykkyjä ja konttauksia. Kaikki liikkeet tehdään omalle keholle sopivalla tavalla. Myös arkiliikunta on tärkeä osa elämääni. Kävelen, kyykkään, nostan, työnnän, hypin ja konttaan aina kun voin.

Uuteen elämääni kuuluu myös paleoruokavalio. En syö lainkaan viljoja enkä maitotuotteita, ainoastaan muita eläinperäisiä tuotteita, hedelmiä, vihanneksia, juureksia ja pähkinöitä. Minulle paleo tarkoittaa, että tiedän, kuinka ruoka on päätynyt lautaselleni. Muutos ruokavaliossa oli suuri, sillä olin ollut 5 vuotta kasvissyöjä.

Monet ovat kyseenalaistaneet valintani, mutta voin nyt paljon paremmin kuin ennen. Tunnen ensimmäistä kertaa elämässä olevani todella hyvä urheilussa. Joskus kadehdin kahvilassa ystävieni korvapuusteja, mutta muuten en kaipaa entistä elämääni.”