Senkin pöllö, kun et ymmärrä minua.
Senkin pöllö, kun et ymmärrä minua.

Onko yhteiseltä lenkiltä mahdollista selvitä ilman megaluokan parisuhderiitaa?

Poikaystävälläni on hyvä kunto, itse olen sohvalla löhöäjä. Yksin en jaksa raahautua lenkille, joten kaipaisin puolisoni kiritystä. Yhteinen lenkkimme päättyy aina riitaan, koska poikaystäväni turhautuu hitaaseen vauhtiini. Puuskutan äärirajoilla ja mies vain valittaa, ettei tässä tule edes hiki. Kuinka voisimme liikkua yhdessä, vaikka tasoeromme on iso? JENNI, 29.

Mitä sanoo ammatikseen liikuttava?

Liikuntaneuvoja Mauri Tunkelo pitää juoksua huonona pariskuntalajina, koska siinä tasoerot korostuvat. Jotta treeni olisi molemmille mieluinen, kannattaa valita uusi laji.
– Olen kovassa kunnossa, joten emme treenaa tyttöystäväni kanssa lajiani, vaan minullekin uutta sulkapalloa. Siinä kummallekin riittää haastetta. Yhteistreeni ei ole minulle se kaikkien kovin, mutta hiki tulee.
– Yhdessä urheileminen helpottaa arkea, koska se ei ole pois yhteisestä ajasta. Miksi sä aina lähdet treenaamaan -keskustelut jäävät, kun lähdetään yhdessä. Siten kotonakin tunnelmasta tulee leppoisampi.
Tunkelon mielestä toista voi kannustaa parempiin suorituksiin, mutta tavoitteiden on oltava saavutettavissa. Omalla onnistumisella voi motivoida myös toista onnistumaan.
– Aluksi voi tähdätä pariin treenikertaan viikossa. Kannustaa voi vinkkien avulla ja jättää jaksaa jaksaa -löpinät ja syyllistäminen sikseen.

Mitä sanoo terapeutti?

– Kun sykkeet ovat yli sadassa, ei kannata edes yrittää ratkoa riitaa, pamauttaa parisuhdeterapeutti Teija Pihkola. Fyysisesti kiihtyneenä tilanne räjähtää helposti. Yhteiset pelisäännöt pitää sopia etukäteen. Jos riitatilanne on päällä, otetaan aikalisä ja ratkotaan se jälkikäteen. Mennään vaikka eri matkaa kotiin ja puhutaan vasta sitten.
Yhteisen harrastuksen tärkeydestä Pihkola on kahta mieltä. Pitää olla omaa aikaa, mutta toisaalta yhdessä koetut arjen hetket pitävät parisuhteen hyvänä. Jospa mies harrastaisi yksinään kovaa lenkkeilyä ja yhdessä käytäisiin pitkillä reippailla kävelyillä. Näin homma olisi mielekästä molemmille, ja parisuhde säilyisi riidattomampana. Todellinen läsnäolo unohtuu helposti, mutta harrastuksen avulla sitä voi elvyttää.
Pihkola ei tyrmää ajatusta, etteikö yhteisellä urheiluharrastuksella olisi vaikutusta myös makuuhuoneen tapahtumiin.
– Yhteisillä arkihetkillä, kuten kävelylenkeillä tai kauppareissuilla, on parempi vaikutus seksielämään kuin tarkkaan suunnitelluilla luksushetkillä.
Ajatus siitä, että toinen olisi toista huonompi jossain, kannattaa Pihkolan mielestä kääntää päälaelleen.
– Mieluummin on etsittävä vahvuuksia, sillä jokainen on hyvä jossain. Keskustelemalla löytyy varmasti kompromissi yhteisestä lajista.

 Kerro meille, tuleeko teille lenkillä riitaa?  

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.