Ehkäiset jäätyneet varpaat, kun heiluttelet varpaita jo ennen jäälle menoa.

1. Aloita rauhallisesti

Kävele jäällä ankkakävelyä, eli käännä luistimen kärjet ulospäin ja kävele lyhyitä askelia jalat v-asennossa. Kun aikasi askellat, köpöttely vaihtuu kuin huomaamatta lyhyiksi liu’uiksi. Kas, sinä luistelet.

2. Opettele jarruttamaan

Helpoin tapa hidastaa vauhtia on taka-t-jarrutus. Siinä jalka viedään toisen jalan taa terä poikittain jäähän, ja vauhti hidastuu, kun terä laahaa jäätä.

3. Lähde liukuun

Nyt voit kokeilla pitempiä liukuja. Pidä jalkasi v-asennossa ja hieman koukussa, ja potkaise toisella jalalla vauhtia. Anna liukua, ja toista sitten sama toisella jalalla. Aina kun luistellessa lasket ilmassa olleen jalan takaisin jäähän, tee se lähellä toista jalkaa. Kun et loiki luistimilla, tasapainosi säilyy paremmin.

4. Sirklaa, sirklaa

Seuraavaksi voit kokeilla kaarteisiin sopivaa sirklausta. Jos haluat kaartaa vasemmalle, liu’u vasemmalla jalalla eteenpäin ja vie oikea jalka eteen ja ristiin vasemman yli. Pidä jalkasi hieman koukussa, niin saat voimaa potkuihin.

5. Kokeile temppuja

Tee erilaisia liukuja kuten kyykkyliukuja, tai nosta toinen jalka ylös kukkoliukuun. Kokeile takaperin luistelua tekemällä piparkakkuja: seiso jalat yhdessä, avaa kantapäitäsi ulospäin. Liu’uta jalkojasi haara-asentoon ja takaisin polvista joustaen. Harjoittele kaikkia temppuja molemmilla jaloilla: heikomman jalan käyttäminen tuo mukavaa lisähaastetta luisteluun.

Vinkit antoi aloittelijoitakin ohjaava taitoluisteluvalmentaja Anu Tuunanen Helsingin Luistelijoista.

Lue myös:

Arttu Wiskari: "Kunto nousi kohisten luistelun ansiosta"

Mila Kajas-Virtanen: "Taitoluistelu on äijien laji"