Green card taskussa mutta kentälle meneminen pelottaa? Lue asiantuntijan vinkit ensimmäisille pelikierroksille.

Aloitteleva golffari on usein peloissaan, täysin ilman syytä. Näillä vinkeillä karkotat pelon ennen tiiauspaikkaa.

1) Mene kentälle heti

Aloita pelaaminen heti green card- kurssin jälkeen. Usko pois, kun läpäiset green card -kokeen, pelitaitosi ovat niin hyvät, että pärjäät muiden pelaajien joukossa. Älä jää rangelle viilaamaan lyöntiäsi äläkä mutise golfkengillesi, että tulet kentälle heti, kun opit lyömään kunnolla. Golfin oppii vasta, kun pelaa paljon kierropksia kentällä.

2) Ventovieraita ei pidä pelätä

Vieraiden ihmisten kanssa joutuu pelaamaan melkein aina. Siksi jännityksen pahin terä kannattaa katkaista heti alussa eikä yrittää pakoilla peliseuraa niin pitkään, että "olen vähän parempi". Jokainen on aloittanut golfin joskus, ja useimmat pelaajat suhtautuvat aloittelijoihun kannustavasti.

3) Keskity omaan peliisi

Aloittelevaa pelaajaa ahdistaa usein se, että mutu joutuvat odottelemaan hänen takiaan. Ahdistusta podetaan sekä oman porukan kyllästymisestä että perässä odottavista. Älä stressaa: jokainen sutii kentällä omaan tahtiinsa. Hyvätkin pelaajat kestävät sen, että pelikaveri pelaa huonosti, mutta useimpia alkaa pänniä, jos huono koko ajan selittää ja pahoittelee. Pelaa siis rauhassa ja anna muiden pelata samoin.

4) Pidä tauko, jos hermot pettävät

Kentällä kiukuttelu ei ole hyvää golfkäytöstä. Jos hermot uhkaavat mennä, ota pallo taskuun ja pidä loppuväylä taukoa. Golf opettaa tehokkaasti sietämään pettymyksiä ja epäonnistumisia. Jos edessä on vaikka ikävä vesieste, jonka yli et saa palloasi millään, nappaa pallo taskuun ja jatka peliä esteen toiselta puolelta.

5) Kysy rohkeasti

Jos lyöt vaikka pallosi metsiköön etkä tiedä, mistä saat jatkaa peliä, kysy kokeneemmilta. Voit myös kierroksen alussa kertoa, jos et vielä hallitse kaikkia sääntöjä, ja pyytää muita tarvittaessa neuvomaan. Älä kuitenkaan häiritse toisia, kun he keskittyvät omiin lyönteihinsä.

Asiantuntijana Paloheinä Golfin Head Pro Hanna Teerijoki.

Teksti Pauliina Ranta, kuva Liisa Takala

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.