Laihduttajan tyypillisin virhe on syödä liian vähän tai sortua ihmedieetteihin. Kuva: Colourbox
Laihduttajan tyypillisin virhe on syödä liian vähän tai sortua ihmedieetteihin. Kuva: Colourbox

Painonpudotukseen liittyy monia uskomuksia, joiden vuoksi kilojen karistaminen usein epäonnistuu.

1.”Mahamakkara ällöttää! Kaalikeittodieetillä se lähtee nopeasti.”

Ihmedieetit, joilla syödään yksipuolisesti ja sinnitellään pienessä nälässä, ovat varmin tapa saada laihdutus epäonnistumaan. Tiukka nälkäkuuri voi laihduttaa hetkellisesti, mutta sen jälkeen tekee varmasti mieli ahmia tuplasti enemmän.

Mitä useammin kokeilet epämukavia ihmedieettejä, sitä useammin sorrut syöpöttelemään, ja ajan mittaan paino vain nousee.

”Laihdun, kun syön vain tosi pieniä ja kevyitä annoksia.”

Laihduttajan tyypillisin virhe on syödä liian vähän. Niukalla ravinnolla eläminen voi onnistua lounaaseen asti, mutta iltapäivällä vatsa kurnii jo. Viimeistään illalla on sudennälkä. Nälkä on vähän kuin hengittäminen: voit pidätellä jonkin aikaa, mutta sen jälkeen on pakko haukkoa henkeä.

On fysiologinen juttu, että laihduttajankin pitää syödä kunnolla. Jos et saa tarpeeksi kaloreita, keho menee säästöliekille ja alkaa jarruttaa laihtumista. Läskin sijaan lähtee lihasta.

”Koska laihdutan, en saa missään nimessä syödä herkkuja.”

Herkut eivät haittaa painonhallintaa, kunhan ruokavalion olennaiset asiat – kuten kasvisten lisääminen ja ateriarytmi – ovat kunnossa. Tyhmempikin tajuaa, että suklaalevy päivässä lihottaa.

Keventäjä voi kuitenkin syödä pieniä herkkuja kuten irtokarkkia tai pullanpalan jopa 4–5 kertaa viikossa. Riittää, että syöt 80-prosenttisesti terveellisesti, lopun ei tarvitse olla niin terveellistä.

”Jostain pitää nipistää: jätän lounaan väliin, sillä syön kuitenkin kotona lämpimän illallisen.”

Ei kannata. Jos nälkää panttaa päivällä, kerääntyy syömisen tarve iltaan. Silloin tekee mieli vähän kaikkea epäterveellistä, millä nälkä lähtee nopeasti.

Nälän siirtämisen sijaan korjaa ateriarytmisi. Sopivaan rytmiin pätee helppo nyrkkisääntö: syö puolet päivän kaloreista kello 16 mennessä. Eli aamulla kunnon aamiainen, puoliltapäivin lounas ja iltapäivällä välipala, esimerkiksi hedelmä. Illalla on vielä toisen ruuan ja iltapalan aika.

”Olen varmaan tunnesyöjä, kun tekee mieli mässätä. Eikä mulla ole itsekuriakaan.”

Oletko syönyt kunnolla? Moni kuvittelee olevansa tunnesyöjä kärsiessään selittämättömästä mässäilyhimosta. Todellisuudessa syy voi olla se, että olet korvannut aterian vaikkapa sämpylällä.

Paras lääke napostelukierteeseen on syödä oikeaa ruokaa silloin, kun on nälkä. Syö enemmän kasviksia ja muista lautasmalli. Vältä energiapitoisia juomia. Pidä erityisesti huolta ateriarytmistä, sillä se vie ruokavalion laatua automaattisesti oikeaan suuntaan.

”Läski lähtee, kun vaihdan kaikki tuotteet vähärasvaisiin. Jätän leivänkin voitelematta.”

Liian vähärasvainen ruokavalio on laihduttajan kompastuskivi. Jos ruokavaliossa on liian vähän rasvaa, verensokeri laskee helpommin ja makeanhimo yltyy.

Painonpudottaja voi käyttää kasvirasvoja lähes siekailematta: leivällä kasvimargariinia ja ruuanlaitossa öljyä. Kaikkien tuotteiden ei tarvitse olla vähärasvaisia, riittää, kun vaikkapa puolet on.

”Tänään ahdisti ja tuli vedettyä kaksi suklaapatukkaa. Laihdutuskuuri on pilalla!”

Ei ole. Laihduttamisessa tärkeintä on suhtautua syömiseen hyvällä omallatunnolla. Kun laitat ruokavaliossasi olennaiset asiat kuntoon etkä ota morkkista epäolennaisista, syöt todennäköisesti ihan oikein. Älä siis kelaa, vaan relaa!

Asiantuntijana UKK-instituutin ravitsemustutkija Patrik Borg. Lähteenä myös www.ktl.fi.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?