PT-palvelut ovat suositumpia kuin koskaan. Miten erottaa ammattilaiset akanoista? 

On ammattivalmentajia ja julkkisstatuksen saaneita itseoppineita koutseja. On kuntosaliohjaajia, jotka monistavat asiakkailleen samaa perusohjelmaa. On kokonaisvaltaisia hyvinvointivalmentajia, jotka lähtevät asiakkaan kanssa myös ruoka- ja tyynykauppaan.

Suomessa toimii 2 500–3 000 päätoimista personal traineria, ja kirjo on valtava. Personal trainer ei ole suojattu ammattinimike, joten kuka tahansa voi halutessaan laittaa palvelun pystyyn. Miten valtavasta tarjonnasta voi löytää itselleen sopivan ammattilaisen?

Taikasana APT

Pt-paperit voi saada niin muutaman viikonlopun pikakurssilta kuin 1–1,5 vuoden ammattikoulutuksesta. Kannattaakin selvittää, mitä muuta koulutusta pt:llä on. Pätevillä valmentajilla on usein lisäksi muita liikunta- alan opintoja, kuten fysioterapeutin, hierojan, liikunnanohjaajan tai liikuntaneuvojan paperit.

Moniin personal trainer -koulutuksiin ei edes pääse ilman peruskurssia tai näyttöjä monipuolisesta osaamisesta. Myös töistä isoissa liikuntakeskuksissa on turha haaveilla ilman pt-koulutusta.

Pätevillä valmentajilla on usein lisäksi muita liikunta- alan opintoja, kuten fysioterapeutin paperit.

Alan villiin tarjontaan on alettu luoda ammattitaidon takaavia standardeja. Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistyksen SKY:n rekisteri perustettiin reilu vuosi sitten, ja siihen kuuluu tällä hetkellä 158 auktorisoitua personal traineria (APT).

Laatutakuun myöntää myös kaksi kansainvälistä terveysliikunta-alan toimijaa: EuropeActive, jonka rekistereissä on 490 suomalaista liikunnan ammattilaista, sekä FISAF, jonka listoilla on noin 500 suomalaista pt:tä.

EuropeActive tekee aktiivista lobbaustyötä EU:ssa joten pt-koulutusten sisällöt voidaan tulevaisuudessa määrätä Brysselistä käsin. APT-, FISAF- ja EuropeActive -leima myönnetään koulutuksen tarjoajalle, ja koulusta valmistuvat saavat auktorisoinnin automaattisesti.

Varo tiukkoja dieettejä

Auktorisoinnin yleistyminen helpottaa koulutusten vertailua ja valmentajien ammattitaidon arviointia. Ammattitaitoisen pt:n tunnistaa myös siitä, ettei hän tuputa asiakkaille omaa lempilajiaan tai dieettiään. Hän ei myöskään väitä, että tavoitteisiin päästäkseen pitää vetää kaksin käsin rahkaa, raejuustoa, kanaa ja parsakaalia.

Hälytyskellojen tulisi soida myös silloin, jos valmentaja haukkuu viralliset ravitsemussuositukset tai kauppaa edustamiaan lisäravinteita.

Hälytyskellojen tulisi soida, jos valmentaja haukkuu viralliset ravitsemussuositukset tai kauppaa edustamiaan lisäravinteita.

On hyvä muistaa, että personal trainerilla on pätevyys antaa vain yleistä ravintoneuvontaa. Ruokapäiväkirjaa analysoidessaan hän kiinnittää huomiota esimerkiksi ateriarytmiin ja kasvisten, hedelmien, marjojen ja täysjyväviljan määrään. Tutkitustikin tehokkain tapa pudottaa ja hallita painoa on hyvän ateriarytmin ja lautasmallin löytäminen osaksi arkea.

Netistä löytyy monenmoista huokeaa verkkovalmennusta niin lihaskuntoharjoitteluun, painonhallintaan kuin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Ne voivat sopia kokeneelle ja terveelle treenaajalle, joka kaipaa harjoitteluunsa vaihtelua – ja haluaa välttämättä maksaa siitä.

Valmentaja- yrittäjä Tiina Raninin mukaan verkkovalmennuksilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä personal trainingin kanssa. Uuden treeniohjelman voi löytää netistä myös googlaamalla ilmaiseksi – yksilöllistä valmennusta taas ei.

Vastuu on asiakkaalla

Koska personal trainer ei ole virallinen ammattinimike, harvoilla trainereilla on asiakasta suojelevaa vastuuvakuutusta. Jos asiakas nitkauttaa nilkkansa tai loukkaa selkänsä pt:n ohjeita noudattaessaan, vastuu on asiakkaalla itsellään. Näin lukee myös valmennussopimuksessa, joka yleensä allekirjoitetaan ennen harjoittelujakson alkua.

"Ihmiset menevät helposti rikki."

Folkhälsanin pt-koulutuksen johtaja Stefan Westerback on huolissaan siitä, miten heppoisin eväin ihmisiä ohjataan harjoittelemaan. Jos personal trainer on itse ollut aina hyväkuntoinen, hänen voi olla vaikea ymmärtää, miten surkeassa jamassa asiakkaan keho voi olla.

hyvässä koulutuksessa trainereille opetetaan muun muassa toiminnallista anatomiaa, jotta he osaisivat lukea asiakkaan kehoa paremmin.

– Jos olkanivelen liikkuvuus on rajoittunut, ei voi teettää ylätaljanvetoa tai penkkipunnerrusta. Tai jos polvien linjaus falskaa, ei välttämättä voi tehdä kyykkyjä. Ihmiset menevät helposti rikki.

Westerbackin mukaan ”pirun kovan” saliohjelman teko on helppoa – siihen ei tarvita edes koulutusta. Asiakkaan yksilöllisten tarpeiden ymmärtäminen, hänen terveydestään huolehtiminen ja elämänmuutoksessa tukeminen sen sijaan vaativat monipuolista koulutusta, elämänkokemusta ja psykologista silmää.

Yksilöllisten tarpeiden ymmärtäminen, terveydestä huolehtiminen ja elämänmuutoksessa tukeminen vaativat elämänkokemusta ja psykologista silmää.

6 neuvoa treenarin valintaan

1. Pohdi motiivejasi

Miksi haluat personal trainerin? Haluat ehkä pudottaa painoa ja kiinteytyä, mutta löydätkö myös syvemmän motiivin? Se voi olla esimerkiksi halu saada terve ja kivuton keho, joka toimii luonnollisesti. Kun tunnistat todelliset tarpeesi, tiedät, minkä tyyppistä valmentajaa haet.

2. Ole avoin

Kerro rehellisesti terveydestäsi, kuten kivuista, kilpirauhasvaivoista, masennuksesta tai aiemmista välilevyn pullistumista. Kysy, onko pt työskennellyt aiemmin kaltaistesi asiakkaiden kanssa.

3. Testaa kemiat

Tapaa pt:tä 1–2 kertaa ja tunnustele, miten luonteet, arvot ja kemiat sopivat yhteen. Haluatko fitness-valmentajan vai ulkoilmaihmisen? Haluatko jutella rasvaprosenteista vai ruuhkavuosien haasteista?

4. Kysy oikeat kysymykset

Millainen koulutus ja lajitausta trainerilla on? Mitä muuta hän on opiskellut? Minkälaisia asiakkaita hänellä on ja minkälaisia ohjelmia hän heille teettää? Millaisia tuloksia hän on saanut aikaan?

5. Maksa laadusta

Laadukas valmennus maksaa. Yrittäjänä toimiva pt laskuttaa noin 100 euroa tunnilta, ja esimerkiksi Elixiassa ja Fressissä tunti maksaa 90–95 euroa, 10 kerran pt-paketti 600–820 euroa.

6. Sitoudu treenaamaan

Kun allekirjoitat valmennussopimuksen, sitoudut noudattamaan pelisääntöjä. Tulosten saavuttamiseksi ei riitä treenit kerran viikossa. Tärkeintä on se, miten noudatat ohjeita arjessasi.

Uusimmassa Sportissa 2/2017 tuhdisti tietoa treenaamisesta: mm. kuuden viikon rasvanpolttobootcamp ja tehokas pyyhetreeni. Tilaajana voit lukea lehden osoitteesta digilehdet.fi.

Sport
Taas yksi syy lisää kyykätä: sen avulla voit päästä monien heikkojen tukilihasten jäljille.
Taas yksi syy lisää kyykätä: sen avulla voit päästä monien heikkojen tukilihasten jäljille.

Vaikka liikkuisit aktiivisesti, kropassasi on todennäköisesti heikkoja lihaksia. Testaa heikot lenkit helposti kotona ja estä jumit ja kivut jo ennakkoon.

Haikailet ehkä litteää vatsaa tai timmejä käsivarsia. Mutta näyttäväkään sixpack tai pyöreät pakarat eivät kerro, missä kunnossa syvät tukilihakset ovat. Ne voivat falskata, vaikka liikkuisi paljon. Syynä on usein liian yksipuolinen treeni.

Jos tilanne pääsee jatkumaan, vahvat lihakset vahvistuvat ja heikot heikkenevät. Ennen pitkää tulee ongelmia. Periaatteessa kipu voi kehkeytyä minne puolelle kehoa tahansa, mutta usein sijaiskärsijöitä ovat polvi, lonkka tai selkä.

Tartu siis heikkoihin lenkkeihin jo ennen kuin vaivoja pääsee syntymään.

– Tukilihaksia kannattaa treenata ennen kaikkea silloin, jos on vaivoja. Mutta siitä on apua kaikkeen liikuntaan. Kun pysyt ehjänä ja pystyt treenaamaan säännöllisesti, kehityt, toteaa personal trainer, koulutettu hieroja Tommi Jalomäki.

 Tukilihaksia on joka puolella kehoa. Listasimme kolme yleisesti heikkoa tukilihasta ja merkit, joilla pääset niiden heikkouden jäljille: 

1. Lanneranka 

Korostunut selän notko tai päinvastoin pyöristyvä alaselkä vihjaa, että lannerangan hallinnassa on parannettavaa. Kun lanneranka on hyvässä asennossa, alaselkä on neutraali ja ryhti hyvä.

2. Lonkan ulkokiertäjät 

Jos lonkan ulkokiertäjät ovat heikot, polvi karkaa helposti sisään esimerkiksi kyykyssä ja juoksussa. Lonkkaan tai polveen voi kehkeytyä vähitellen kipu. 

Ota käyttöön täsmäliike, jolla vahvistat lonkan ulkokiertäjiä.

3. Keskimmäinen ja iso pakaralihas

Pakaralihakset auttavat pitämään polven suorassa linjassa ja lantion vakaana. Kurkkaa peilistä, kun teet kyykkyä. Jos polvi kiertyy sisään, syynä voi olla se, että lantion alueen pienet lihakset ja keskimmäinen pakaralihas eivät pidä lantion asentoa vakaana. 

Lue lisää: Vahvat pakarat kotona 10 minuutissa: hyödynnä sohva ja portaat!

Nappaa Sport-lehden numerosta 1/2018 valmentaja Eevi Teittisen kahdeksan viikon bootcamp, jolla saat vahvan ja kiinteän kropan 10 minuutin kotitreeneillä ja syömällä hyvin.Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteesta digilehdet.fi.

Sport
Jonna tekee usein kävelylenkkejä itselle rakkaassa maisemassa, Helsingin Lauttasaaren rannoilla.
Jonna tekee usein kävelylenkkejä itselle rakkaassa maisemassa, Helsingin Lauttasaaren rannoilla.

Kovissa treeneissä sai räyhätä ja purkaa teiniangstia. Nyt Jonna kertoo, mitä muuta urheilu huipulla opetti – ja miten se on vaikuttanut musiikintekoon. 

”Koripallo kolahti kovaa 14-vuotiaana. Sytyin joukkuehengestä, yhdessä tekemisen energisestä meiningistä. Vaikka lajin kliimaksi on heitto, pelin juoni, reagointikyky ja sähäkkä liikkuminen ovat tärkeitä sytytysaineita.

Forssalainen joukkueemme oli sillisalaatti nuoria naisia eri taustoista. Opin arvostamaan muiden liikkumista kentällä ja mielipiteitä pukkarissa, kampesimmehan yhdessä huipulle.

Myös musamaailmassa menestymiseen tarvitaan taustavoimia. En olisi ikinä voinut tai edes halunnut toimia yksin, vaan bändi on aina ollut välttämätön osa Jonna Tervomaata.”

Pieni anarkismi on ok

”Kun olin 16-vuotias, pelasimme jo ykkösdivarissa ja pian SM-tasolla. Olimme kasa tulisia nuoria naisia, jotka projisoivat teiniangstiaan treeneissä ulos. Onneksi valmentajassamme oli särmää ottaa räyhäys vastaan.

Kärkkäys ja kulmikkuus, pieni anarkismi, ovat aina olleet polttoaineitani.

Myös matseissa tunnemyllerrykset olivat ookoo, kunhan pelattiin sääntöjen mukaisesti. Saatoin vihata vastustajia ja sain uhmasta voimaa kentälle. Onneksi pystyin valjastamaan negatiivisen energian korikseen, ties missä kartsalla olisin muuten hengaillut.

Kärkkäys ja kulmikkuus, pieni anarkismi, ovat aina olleet polttoaineitani. Määrätietoisuuteni ja musiikillinen taipumattomuuteni ovat ärsyttäneet monia. Olen myös varsin herkkä, ja pehmeä puoleni toteutuu monissa lauluissani. Haluan musiikin avulla auttaa muitakin pääsemään kosketuksiin tunteidensa kanssa.”

Levossa kehityt

”Elämä oli kovaa rääkkiä korisvuosina. Treenejä oli vähintään viidet viikossa, päälle voimaharjoitukset, pelit, leirit ja palauttelut. Otin aina päiväunet koulun jälkeen jaksaakseni illan urheilut.

Valkku pakotti arvostamaan palautumista, toitotti kehityksen tapahtuvan levossa. Pienet urheiluvammat, kuten sormien napsahtaminen, oli maltettava hoitaa kunnolla.

Joskus reissaan myös Keski-Euroopan suurkaupunkeihin, joissa saan sulautua massaan.

Muusikkona ja taiteilijana ei voi koko ajan vetää täysillä, sillä luovuuskin kasvaa levossa. Saan inspiraatiota metsästä ja joskus reissaan myös Keski-Euroopan suurkaupunkeihin, joissa saan sulautua massaan.”

Itsekuri vie eteenpäin

”Huohotan vieläkin, kun ajattelen korisjengimme rappustreenejä, joissa kaikki joskus oksensivat. 60 kertaa pitkät portaat loikkien ylös, ja vikoilla kierroksilla vielä kaveri reppuselkään keikkumaan. Luovuttaa ei voinut. 

Samaa itsekuria tarvitsen, kun hiljaisempien kausien jälkeen alan työstää lauluja ja kerätä ihmiset kasaan pakertamaan levyä. Itsekuri auttaa pitämään kropan kuosissa pitkiä kirjoitus- ja studiosessioita varten. Patistan itseni 45 minuutin lenkille ja teen sähäköitä vartin kotikuntopiirejä oman kehon painolla. Pilates taas pitää ryhdin kuosissa.”

Liike liikauttaa alitajuntaa

”Lopetin koripallon, kun muutin Helsinkiin ja julkaisin esikoisalbumini 25-vuotiaana. Musa vei mennessään, mutta onneksi löysin musantekemisen, keikkailun ja biletyksen rinnalle sykettä tasaavan lajin: sukelluksen.

Kaipaan sukellusta usein, mutta tällä hetkellä se ei mahdu elämääni.

Kävin sukeltamassa monta vuotta Punaisellamerellä ja Andamaanienmerellä. Olen nähnyt valashain ja kilpikonnia Punaisellamerellä. Olen todistanut paholaisrauskujen parven liitelevän pääni yläpuolella äänettömässä paratiisissa. Meditatiivinen lipuminen rauhoittaa ja antaa uusia ajatuksia musiikkiin.

Lenkkeily ja pilates toimivat arjessa sukelluksen tapaan: en ajattele aktiivisesti, mutta liike liikauttelee alitajuntaa. Kaipaan sukellusta usein, mutta tällä hetkellä se ei mahdu elämääni.”

Vartin tehotreenikin riittää

”Korisajoilta on jäänyt lihasmuistiin tukku kehonpainoliikkeitä, joista kokoan vartin kuntopiirin kotona. Onneksi, sillä uutta levyä tehdessäni kökin puoli vuotta koneella ja menin fyysisesti aika lukkoon.

Kotitreeni on aikataulullisesti tehokasta. Kuntosalilla on minulle liikaa ärsykkeitä, kirkkaita valoja ja ylipirteää tai aggressiivista musaa. Kaipaisin ihan hiljaisia saleja. Maailma salien ulkopuolella on riittävän raskas.

Liikunta on ennen kaikkea tasaista yhteydenpitoa itseeni.

Liikunta on ennen kaikkea tasaista yhteydenpitoa itseeni, linkki mielen ja kehon välillä. Jos en liiku, pinnani lyhenee ja olen sietämätön kotiväelle. Jos huomaan tiuskivani, olisi syytä vetää heti lenkkarit jalkaan ja painua ovesta ulos. Hetkikin riittää.”

Ole keholle lempeä

”Isäni kuoli kolme vuotta sitten sairastettuaan pitkään liikehermoja rappeuttavaa ALS-tautia. Oli tuskallista katsoa vierestä rakkaan kehon rappeutumista. Surun keskellä oppi arvostamaan omaa kehoaan vielä enemmän – ja olemaan sille lempeä.

Surun keskellä oppi arvostamaan omaa kehoaan vielä enemmän – ja olemaan sille lempeä.

Pakenin murhettani metsiin pitkille kävelyille. Isäni tykkäsi kalastaa ja tarkkailla luontoa, joten luonnossa tunsin olevani lähellä myös häntä ja sain lohtua.

En enää tavoittee teräskuntoa. Jos kehostaan on aina huolehtinut, se pysyy kuosissa pienemmälläkin vaivalla. Myös pehmeämmät lajit, kuten metsäsamoilut, venyttely ja uinti, lujittavat kroppaa.

Koriksen säihkettä ei kuitenkaan voita mikään – jalka napsaa aina kentälle, kun seuraan tyttäreni riemua koristreeneissään. Joskus pelailen vieläkin huvikseni ja olin intoa täynnä heitettyäni juuri Forssassa retro-ottelussa pari täydellistä koria!”

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport