Kotihieronnassa on niksinsä. Oikeilla otteilla et runno kaveria etkä väsytä itseäsi.

Niskat ovat jumissa ja päätä särkee. Tiedetään, täytyisi liikkua enemmän, välttää staattisia työasentoja ja käydä tarpeen tullen hierojalla. Ensihätään mikään ei kuitenkaan ole ihanampaa kuin siipan tai kaverin antama amatöörihieronta.

Hieronnan on tarkoitus saada kireät lihakset rennoiksi ja vilkastuttaa aineenvaihduntaa. Koulutettu hieroja Katariina Sirén Suomen urheiluhierojaopistolta toteaa, että vaikka jatkuviin vaivoihin kannattaa hakea apua ammattilaiselta, pahimpaan jännityspäänsärkyyn tai kipukohtaan voi saada kelpo helpotusta kotikonsteinkin. Bonuksena tulee vielä rauhoittunut mieli.

Muutama juttu on hyvä pitää mielessä ennen kuin alkaa leipoa kumppanin hartioita.

1. Tärkeintä on kuunnella hierottavaa

Mitä kovempaa, sen parempaa -sääntö ei päde! Mustelmia ei ole tarkoitus tehdä, kevytkin hieronta saa verenkierron vilkastumaan. Jos otteet ovat liian kovat, hierottava alkaa jännittää vastaan, eikä käsittelystä ole hyötyä. Tiedät hierovasi liian innokkaasti, kun hierottava alkaa ähistä ja puhista.

2. Kokeile öljyä

Paidan läpi voi hieroa, mutta paremman tuntuman saa paljaalla iholla. Kannattaa käyttää öljyä tai rasvaa, jotta iho ei hankaudu. Ota vaikka tavallista oliiviöljyä kämmenelle, lämmitä sitä käsiä yhteen hieromalla ja levitä iholle sen verran, että kädet liukuvat kunnolla.

3. Tee asennosta mukava

Kun hierottava nojaa esimerkiksi pöytää vasten, hieroja saa helpommin kropastaan voimaa. Otteisiin saa enemmän vaihtelua kuin perinteisessä "istu tohon mun eteen" -asennossa.

Pientä, hyvää tekevää hierontaa voi tehdä vaikka telkkarin edessä: istuta kaveri lattialle, tue hänen päänsä syliisi ja hiero päänahkaa. Tai paina hartioita kevyesti kyynärvarsilla.

4. Varo luisia paikkoja ja taipeita

Hiero lihasta lapaluun ja selkärangan vierestä, mutta älä luun päältä. Siihen tulee helposti mustelmia. Toinen varottava paikka on kainaloiden alla, missä on paljon hermoja pinnassa. Hermopaikkojen hinkkaaminen saattaa joskus tuntua hierottavan mielestä mukavalta kivulta, mutta ei ole terveellistä.

Hiero näin:

  • Lihakset pitää ensin lämmittää. Aloita pyörivillä, leveillä kämmenliikkeillä. Voimaa ei tarvita paljoa. Esilämmittelyksi sopii myös sauna tai mikrossa kuumennettava kaurapussi.
  • Vaihtele otteita lyhyessäkin hieronnassa. Verenkierto on yleensä heikointa lihasten reunoilla. Kipeimmät kohdat löytyvät lihasten ja luiden kiinnityskohdista – niitä voi pyöritellä erikseen.
  • Niskan lihaksia voi rentouttaavarovasti sormenpäillä. Varo menemästä kaulan puolelle. Kallonpohjassa on lihasten kiinnityspisteitä ja siksi usein kipeitä kohtia – painele siis varovasti.
  • Kaikille tuttu perinteinen puristelu käy pidemmän päälle raskaaksi peukaloille. Otteissa on vain mielikuvitus rajana. Käytä sormenpäitä, kämmeniä ja rystysiä.
    Sively on helppo perusote. Vedä hartian korkeimmasta kohdasta alas lapaluun viertä. Kun iho ja lihakset alkavat tuntua lämpimiltä, voit pikkuhiljaa lisätä painetta.


Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?