Pakkasella ei palele, kun on pukeutunut oikein.  Kuva Colourbox.
Pakkasella ei palele, kun on pukeutunut oikein. Kuva Colourbox.

Talvi se vaan jatkuu, ja ulkona pitäisi reippailla. Mites se kerrospukeutuminen menikään?

Kotipuolessa Itä-Suomessa oli tapana pukea pakkasilla kunnolla vaatetta. Ennätykseni oli neljät kalsarit päällekkäin, farkkujen alla. Kaveri laittoi päähän kolme pipoa.

Oikeasti kerrospukeutumisen ei tarvitse olla tukalaa. Talviliikkujilla siihen on olemassa selkeät säännöt, koska sekä hikoilun että lämmityksen on pelattava.

– Aluskerros on tärkein. Ihoa vasten puetaan hengittävä, mieluiten ihonmyötäinen ja lämmin aluskerrasto, aluevastaava Mikko Kemppainen Forumin Intersportista neuvoo.

Tekniset materiaalit, esimerkiksi polypropeeni, toimivat aluskerroksessa parhaiten. Jos pakkanen puree, eikä hikoile kävelylenkkiä reippaammin, seuraavaksi puetaan välikerros, jonka olisi hyvä olla lämmittävä mutta kosteutta hylkivä. Hiihtolenkillä perusfleece voi olla liian kuuma, mutta viimassa lasketellessa se toimii.

Päällimmäiseksi skarppi reippailija pukee niin ikään hengittävän asun, joka pitää tuulen ja kosteuden loitolla. Softshell- tai windstopper-tyyppiset materiaalit sopivat niin sunnuntaiulkoiluun kuin kuntoilijoille. Goretex voi puolestaan olla reippaalle lenkille liian tiivis, sillä se ei päästä hikeä haihtumaan.

Jotta pysyy kuivana ja lämpimänä, kerroksittain kannattaa pukea vain liikkumiseen tarkoitettuja tekokuituja.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?