Suunnistus on hieno laji. Toimittaja Anne Moilanen kertoo, miksi kaupunkilainenkin innostuu metsässä kirmaamisesta.

Lehtikuva

Tästä kohdasta on juossut moni. Sammal on mennyt kiven päältä rikki, ja turpeen alta tulvahtaa mehevä maan tuoksu. Joku lintu kahahtaa oksistossa, ja polun vieressä kasvaa kanttarelleja.... mutta missä nelosrasti? Missä missä? Tuossa on kivi, mutta ei sen takana näy rastilippua. Syke nousee. Onko pakko palata taaksepäin?

Suunnistus on aika ihanaa paluuta perusasioihin – ei peruskoulun liikuntatunneille vaan jonnekin kauemmas, muinaisten metsästysreittien ja metsän jumalan Tapion aikoihin.

Jos kuuntelee oikein tarkkaan, Tapsan kutsu kuuluu kaupunkeihin asti. Monen cityasukin tiedetään pukeutuneen tänä kesänä verkkareihin ja suunnanneen kuntorastien karttajonoon.

Toimittaja Anne Moilanen on yksi kaupunkilaisista suunnistuksen ystävistä. Häntä viehättää lajissa koko paketti.

– Kaikista kokeilemistani lajeista suunnistus tuottaa eniten tyydytystä. Siinä yhdistyvät luonto, kuntoilu ja ongelmanratkaisu, se pitää nöyränä ja vaatii ehdotonta keskittymistä. Jos ajatus karkaa hetkeksi, pummaa varmasti seuraavaa rastia.

Anne oli 16-vuotiaana Kainuun piirinmestari, mutta kilpailee nykyään vain kerran vuodessa Venlojen viestissä. Annen voi bongata pääkaupunkiseudun iltarasteilta.

– Alkukesän rasteillä jossain Espoon suunnalla jäin ihailemaan, kun suunnistajat jonottivat tuloslappua. Tihkusateessa hiljaisina seisovat, höyryävät ihmiset olivat niin hieno näky, että liikutuin.

Kuntorasteja järjestävät paikalliset suunnistusseurat. Lähimmän seurasi löydät täältä.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?