Katrianna ihmettelee, mikä on, kun vaaka ei heilahda. Mutta laihduttaminen onkin kuin kitaransoittoa.

Kuva Nana Simelius

Katrianna Rantanen, 47:

"Painoni on pysynyt nyt muutaman viikon samana. Laihdutusta harrastaneena tiedän, että tasannevaiheita tulee. Silti painon junnaaminen harmittaa. Tunnen tulleeni tienristeykseen: minun pitäisi päättää, tyydynkö nykytilanteeseen vai olenko valmis näkemään enemmän vaivaa laihtumisen eteen. 

Tähän asti paino on pudonnut kivuttomasti. Olen tehnyt vain pieniä, hyvältä tuntuvia muutoksia. Olen pysynyt mukavuusalueellani, enkä ole kokenut luopuneeni mistään. Ideanahan on nimenomaan opetella elämäntavat, joita voi noudattaa loppuelämän. Muuten käy niin, että paino palaa puolen vuoden jälkeen entiselleen. Hanna on vakuuttanut minut siitä, että tiukka kalorivaje johtaa jojolaihduttamiseen, ja sitä en halua. Hän on muutenkin korostanut sitä, että hyvä olo on numeroita tärkeämpää. 

Toisaalta Varpu on huomauttanut, että välillä on mentävä omien mukavuusrajojen ulkopuolelle ja kieltäydyttävä jostakin. Ainakaan toistaiseksi en halua tiukentaa ruokavaliota, sillä minulla on juuri nyt valtavan hyvä olo. Liikuntaa olen sen sijaan valmis lisäämään. Olen suorastaan hurahtanut kuntosaliohjelmaani.

Ja vaikka paino junnaakin, olen edelleen innoissani uusista elämäntavoistani. En voisi enää kuvitellakaan luopuvani liikunnasta tai lauantaiaamun hemmotteluhetkestä. Hämmästelen edelleen sitä, miten olo voi olla näin hyvä."

Tähän mennessä tippuneet kilot: 7.

Vyötäröltä lähteneet sentit: 7.

Tämä yllätti: Aluksi ihmettelin, miksi saimme kenkälaatikollisen lisäravinteita. Sittemmin olen lukenut aiheesta ja alkanut oivaltaa, että ruuastamme puuttuu ravinteita, joten niitä olen lisättävä keinotekoisesti. Vereni vitamiinipitoisuudet mitattiin, ja esimerkiksi d-vitamiinitasoni oli aluksi todella matala.

Tämä on ilahduttanut: Sain testattavaksi a-vitamiinipohjaisen Environ-kosmetiikkasarjan. Olen hämmästynyt siitä, että kasvoni ovat oikeasti kaventuneet ja iho kiinteytynyt. Myös epäpuhtaudet ovat vähentyneet.

Tsempattavaa: Heräilen edelleen aamuyöllä. Olen saanut ohjeita, joiden avulla voisin yrittää parantaa yöuntani. Toistaiseksi olen jäänyt laiskuuksissani odottamaan ihmettä, joka korjaisi ongelman itsestään.

Ravintovalmentaja-psykologi Hanna Markuksela kommentoi: 

"Elämäntaparemonttiin kannattaa suhtautua kuin kitaransoittoon. Aluksi taidot kehittyvät nopeasti, mutta jossain vaiheessa tuntuu, että kehitys junnaa. Ne, jotka haluavat päästä pitkälle, harjoittelevat siitä huolimatta sinnikkäästi. 

On aivan normaalia, että paino pysyy välillä pitkäänkin samana. Alkuvaiheessa laihtuminen on aina nopeinta, koska kehosta lähtee rasvan lisäksi myös nestettä. Lisäksi keho pyrkii pitämään kiinni painostaan säätelemällä ruokahalua. Laihtumista hidastaa myös se, että painon putoaminen pienentää kehon energiankulutusta. 

Katriannan tapauksessa painon junnaamista selittää varmasti myös kuntosaliharjoittelu, sillä lihasmassa painaa enemmän kuin rasva. Jos kehityksen seuraaminen motivoi, painon sijaan kannattaa seurata esimerkiksi vyötäröltä lähteviä senttejä. Myös rasvaprosenttia voi seurata, mutta prosentti on mitattava aina samalla tavalla, koska eri menetelmät antavat erilaisia tuloksia.

Jos kehitystä ei tapahdu pitkälläkään aikavälillä, kannattaa pohtia, miten energiansaantia voisi säätää vielä hieman pienemmäksi. Hyvä konsti on pitää muutama päivä ruokapäiväkirjaa. Voisiko jonkin ruoka-aineen määrää vähentää? Voisiko sen vaihtaa terveellisempään? Entä onko joitakin tilanteita, joissa syö toistuvasti liikaa? Muutosten pitää olla pieniä ja helposti noudatettavia. Nälkäkuurit kannattaa unohtaa, koska suuri kalorivaje sotkee nälänsäätelyn.

Olen ylipäätään sitä mieltä, ettei kannata tuijottaa liikaa vaakaa tai alkuperäisiä aikataulusuunnitelmia.  Terveys ja jaksaminen ovat tärkeämpiä kuin puntarin lukemat."

Me Naiset seuraa Katrianna Rantasen elämäntaparemonttia. Katrianna on mukana Aidon kauneuden metsästäjät -ryhmässä, jossa kuusi naista saa puolen vuoden ajan valmennusta uusiin elämäntapoihin. Juttusarjan seuraava osa ilmestyy heinäkuun 30. päivä.

Lue sarjan aiemmat osat täältä.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?