Makeasta luopuminen ei ollut yhtään niin vaikeaa kuin Katriina kuvitteli. Motivaatiota kasvattaa nopeasti kohentunut olo.

Kuva Nana Simelius

Katrianna Rantanen, 47:

"Söin laivalla buffetissa, ja tapahtui jotain yllättävää: jälkiruokapöytä pullisteli, mutta minun ei tehnyt mieli herkkuja. Olen aiemmin ollut todella perso makealle, mutta nyt valitsin pöydästä pelkästään sorbettia ja vesimelonismoothieta. Jopa smoothie tuntui yhtäkkiä ällömakealta.

Pelkäsin etukäteen, että sokerisista herkuista olisi vaikea luopua. Yllättävää kyllä, makeanhimo katosi todella nopeasti.

Lakkiaispäivänä kävin viidessä juhlapaikassa, mutta maistoin kakkua vain kerran. Pieni suklaahyydykekakun palanen riitti makeanhimooni.

Makuni on muuttunut myös selvästi luonnollisempaan suuntaan. Maistoin jokin aika sitten pojaltani yhden irtokarkin ja suorastaan hämmästyin, miten olen voinut olla niihin koukussa.

Ennen rakastin maitosuklaata, mutta nyt makeanhimoni tyydyttyy jo muutamasta palasta tummaa suklaata. Herkuttelen välillä myös juustoilla, punaviinillä, lakritsilla sekä tuoreilla taateleilla ja viikunoilla.

Kiitos ruokarytmille

Luulen, että muutos on pitkälti ruokarytmin korjaamisen ja itse tehdyn luomuruuan ansiota. Syön nykyisin kunnon aamiaisen ja pakkaan töihin salaatin. Kun pääsen töistä kotiin, en ole niin nälkäinen kuin ennen.

Makeasta luopumista on helpottanut myös se, että olen löytänyt paljon uusia ruoka-aineita. En ollut tajunnut, että yrttiteelaatujakin on niin monenlaisia: sitruunaa, inkivääriä, marjoja, lakritsaa. Ja miten ihanaa onkaan riipiä ruokaan tuoreyrteistä lehtiä!

Lisäksi olen opetellut rentoutumaan ja hemmottelemaan itseäni, mikä vähentää varmasti tunnesyömistä. Lauantaiaamut ovat omaa aikaani, jolloin saan tehdä vaikka jalkahoidon tai lämmittää yrttisaunan. Yhtenä päivänä lähdin minihameessa kaupungille shoppailemaan.

Kun elämäntavoista tulee hyvä olo, niitä on helppo noudattaa. Työkaveri kommentoi, että olen suorastaan ärsyttävän pirteä."

Tippuneet kilot: 5.

Parasta tähän mennessä: Hyvä olo ja itsearvostuksen nousu.

Suurin yllätys: Paino putoaa, vaikka en varsinaisesti laihdutakaan. Enkä todellakaan tunne luopuneeni mistään, vaan olen saamapuolella.

Uusin suosikkiruokani: Kesäkurpitsaveneet, joissa on vihreällä curryllä maustettua tonnikalaa ja juustokuorrutetta.

En kaipaa entisestä elämästäni: Kiirettä.

Hienoin saamani kehu: "Miten sä voitkin olla aina noin hyväntuulinen ja iloinen."

Ravintovalmentaja-psykologi Hanna Markuksela kommentoi:

"Kun asiakas kärsii makeanhimosta, ensisijainen taktiikkani on korjata ruokarytmi sekä säätää aamiainen ja lounas tarpeeksi isoiksi. Näin verensokeri ei romahda päivän aikana. Makeanhimo johtuu yleensä siitä, että keho pyrkii korjaamaan liian alas laskenutta verensokeria. Kaikki tankkaaminen ja iltanapostelu ei siis todellakaan ole tunnesyömistä, vaan se johtuu puhtaasti syömisen epäsäännöllisyydestä. Olennaista on myös kehittää uusia keinoja parantaa oloa. Silloin ruoka ei ole se ensimmäinen piristys, johon ihminen tarttuu."
 
Me Naiset seuraa Katrianna Rantasen elämäntaparemonttia. Seuraavassa 2. heinäkuuta ilmestyvässä osassa Katrianna kertoo, miten liikunnan aloittaminen on sujunut. Katrianna on mukana Aidon kauneuden metsästäjät -ryhmässä, jossa kuusi naista saa puolen vuoden ajan valmennusta uusiin elämäntapoihin.

Katso seurannan ensimmäinen juttu: Näin kuntoremontti alkoi

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.