Ikuinen laihduttaja Katrianna Rantanen, 47, on päättänyt panna elämäntapansa remonttiin ja hoikistua puolessa vuodessa 15 kiloa. Me Naiset seuraa Katriannan laihdutusta.

Kuvat Nana Simelius

Viisitoista kiloa pois. Pysyvästi.

Niin jyväskyläläinen Katrianna Rantanen, 47, on päättänyt monta kertaa aiemminkin. Tällä kertaa kaikki on kuitenkin toisin.
Nyt Katrianna ei aio laskea pisteitä, ravata vaa'alla tai vaatia itseltään järkähtämätöntä itsekuria. Hän aikoo muuttaa koko elämänsä niin, ettei ei enää päädy työpäivän jälkeen väsyneenä ja nälkäisenä karkkihyllyjen väliin.

Katriannan ei tarvitse suoriutua elämänmuutoksestaan yksin. Hän on mukana Aidon kauneuden metsästäjät -ryhmässä. Useita laihdutusoppaita kirjoittanut Varpu Tavi ja ravintovalmentaja-psykologi Hanna Markuksela vetävät projektia, jossa kuusi naista opettelee puolen vuoden ajan rentoutumaan, nukkumaan, syömään hyvin, nauttimaan liikunnasta ja ennen kaikkea tykkäämään itsestään.

Katriannan tavoite:

"Katsoisipa peilistä hauskannäköinen tyyppi"

"Peili ja puntari ovat pahimpia vihollisiani. Olen lapsesta asti saanut kuulla olevani lihava, enkä ehkä siksi ole oppinut pitämään ulkonäöstäni. Välttelen peiliin katsomista, eikä minusta ole kuvia.

Toivon, että puolen vuoden päästä on toisin. Että silloin peilistä katsoo tyyppi, joka on hauskannäköinen ja tutustumisen arvoinen. Haaveilen siitä, että itseluottamukseni kasvaa, ja se näkyisi myös ulospäin.

Painan nyt 78 kiloa, joista aion pudottaa 15. En tavoittele missimittoja, mutta haluan painoon, jossa olen sinut itseni kanssa.

Entinen painonvartija

Olen tyypillinen jojolaihduttaja. Olen kokeillut kaikkea kaalisoppadieeteistä painonvartijoihin. Itsekurini on laihdutuskuurin aikana hyvä, ja paino putoaa helposti pisteitä laskemalla ja punnitsemalla. Kiellän laihduttaessani itseltäni kaiken enkä hyväksy repsahduksia. Kun kyttääminen loppuu, vanhat tavat palaavat, ja paino nousee taas.

Suurin ongelmani on kiire, jonka varjolla olen siirtänyt elämänmuutosta jatkuvasti ensi maanantaihin.

Hukkasin elämästäni vuosia järjettömään työntekoon. Työ oli intohimoni, ja jatkoin hommia kotonakin helposti kolme tuntia. Samaan aikaan uppouduin äitiyden myyttiin ja elin muita varten: oli viikkoja, joina ehdin pelkästään käydä töissä, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä ja suhata jääkiekkoilevien poikien kuskina paikasta toiseen.

Elin itsesyytösten ja puolusteluiden kehässä. Mollasin itseäni, kun jätin lenkin väliin. Samalla perustelin laiskuuttani sillä, että olin tehnyt jo niin paljon muuta.

En ole kuunnellut tarpeitani. Yhtäkkiä tajusin, etten enää tiedä, millainen ihminen olen. Ymmärsin, että minun on tehtävä valintoja. Aloitin vaihtamalla työtä. Seuraavaksi aion opetella tykkäämään itsestäni.

Sokeriaddikti

Ruokailutottumuksissani on paljon korjattavaa. En syö aamupalaa ja töissä siirrän nälkää kahvilla. Toisinaan korvaan lounaan leivällä tai pitsalla. Kiireessä en keskity siihen, mitä suuhuni lapan.

Kun olen elänyt päivän pelkällä kahvilla, nälkä kasvaa hävyttömäksi. Kaupassa haalin ostoskorin täyteen. Kotona syön liikaa leipää ja napostelen ruokaa laittaessani. Olen todella perso myös karkille.

Aloitan ihan perusasioista: opettelen syömään lounasta, pakkaamaan hedelmiä evääksi ja tekemään illalla valmiiksi aamupalan jogurtista, myslistä ja marjoista.

Liikunnan harrastaminen alkaa nollapisteestä. Pelasin nelikymppiseksi asti jalkapalloa, kunnes paikat eivät enää kestäneet. Käytin futistaustaani pitkään tekosyynä. Ajattelin, ettei minun tarvitse liikkua, koska peruskuntoni on hyvä. Kunnes tajusin, että jaksan tuskin kävellä 2,5 kilometrin työmatkaani.

Äitikapina

Yksi tärkeimpiä asioita on oppia ottamaan omaa aikaa. Minun on yksinkertaisesti aloitettava äitikapina ja sanottava 'tee itse'. Lapset eivät voi enää elää kuin hotellissa.

Nyt herään varttia aikaisemmin. Rentoudun hetken saunassa ja kävelen töihin. Hyvä olo syntyy pienistä asioista: riittää, että voi kävellä aamulla siltaa pitkin ja katsoa heräävän kaupungin valoja.

Haluan opetella elämään niin, etten joudu myöhemmin katumaan tekemättä jääneitä asioita. Haluan tulla sinuiksi elämän kanssa."

Näin remontti alkaa

1. Korjaan ensin ruokarytmin ja opettelen syömään aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Syön aamiaiseksi luonnonjogurttia, johon sekoitan mysliä, marjajauheita ja hedelmiä. Lounaaksi syön keiton tai salaatin, johon laitan esimerkiksi kanaa, fetaa tai tonnikalaa.

2. Alan syödä enemmän kasviksia, marjoja ja proteiinia. Vaihdan vaalean leivän ruisleipään ja kokeilen tattaria ja spelttiä.

3. Vältän sokeria ja vehnäjauhoja, mutta en kiellä itseltäni kaikkea hyvää. Etsin hyvää oloa kuitenkin muualta kuin herkuttelusta.

4. Opettelen kokkaamaan uusia ruokalajeja ja suosin luomua. Ostan kotiin tuoreyrttejä ja kokeilen papuja, linssejä ja tofua.

5. Vähennän kahvin juomista kahdeksasta mukillisesta kahteen tai kolmeen.

6. Opettelen jakamaan kotitöitä ja sanomaan ei. Varaan itselleni omaa aikaa.

7. Teen joka viikko tunnin pyörälenkin, käyn kahdesti salilla ja kerran viikossa jooga- tai balance-tunnilla.

Me Naiset seuraa Katrianna Rantasen elämäntaparemonttia. Seuraavassa 18. kesäkuuta ilmestyvässä osassa Katrianna kertoo, miten taistelu makeanhimoa vastaa on onnistunut. Katrianna on mukana Aidon kauneuden metsästäjät -ryhmässä, jossa kuusi naista saa puolen vuoden ajan valmennusta uusiin elämäntapoihin.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?