Asiantuntija kertoo, mitä vaihtoehtoja käsien hikoilun hoitoon on tarjolla.

Colourbox

Käteni hikoilevat jatkuvasti, ja joudun vaivani takia jopa välttelemään kättelytilanteita. Mistä hikoilu johtuu ja miten sen voisi estää?

Syitä käsien hikoiluun ei tunneta. Perinnöllisyyden oletetaan
vaikuttavan asiaan. Usein jännitys ja ahdistus pahentavat oireita, mutta eivät aiheuta niitä.

Lääkkeellistä hoitoa ei ole. Lievää liikahikoilua voi hoitaa
kuivattavalla alumiinikloridityyppisellä aineella (esim. Absolut
Torr). Jokapäiväinen hoito voi ärsyttää ihoa.

Sähköinen iontoforeesihoito sopii toisille. Siinä tukitaan hikirauhastiehyet sähkövirralla. Hoitoa pitää ottaa jatkuvasti
pari kertaa viikossa. Monet potilaat ovat valittaneet ihon
punoitusta ja halkeilua.

Yksi vaihtoehto on Botox, jota voidaan pistää kämmeniin
ruiskeina puolen vuoden välein. Kämmentä kohden tarvitaan
noin sata pistosta kerrallaan. Sivuvaikutuksena esiintyy
kömpelyyttä, koska pikkulihakset voivat osittain lamaantua.

Sympaattinen salpaus on ainoa kertahoitona riittävä hoito. Siinä hikirauhasten toimintaa säätelevien hermosolmukkeiden
toiminta hillitään pysyvästi pienillä metalliklipseillä. Tämän hoitomuodon sivuvaikutukset ovat vähäiset.

Vastaajana dosentti Timo Telaranta Suomen Terveystalosta.

Kymmenen minuutin jokailtainen meditaatiohetki on muuttanut Henna Järvisen elämän. Oman hengityksen ja voimalauseiden avulla ahdistus on vaihtunut syvään mielenrauhaan.

Viisi vuotta sitten hyvinkääläisen Henna Järvisen, 35, mielessä myrskysi. Olo oli ahdistunut, levoton ja huolestunut.

– Mietin jatkuvasti mennyttä tai tulevaa ja murehdin asioita, joihin en pystynyt vaikuttamaan. Olin ollut taitava piilottamaan tunteitani, mutta ne alkoivat puskea pintaan.

Kun Henna nyt muistelee tuota elämänvaihetta, hän näkee sen voimakkaana henkisen kasvun aikana. Hän tiesi, että negatiivinen kierre oli katkaistava, sillä elämä ei voinut jatkua samalla tavalla.

– Kannoin kirjastosta kassikaupalla henkisen kasvun kirjallisuutta. Jokin lukemani herätti kiinnostuksen meditointiin, ja päätin kokeilla sitä omin päin.

Levollisuuden tunne koukutti

Kun Hennan pienet pojat olivat menneet nukkumaan, hän istui lootusasentoon sängylle ja laittoi rauhallista musiikkia soimaan nappikuulokkeista. Sitten hän vain sulki silmät ja keskittyi jokaiseen sisään- ja uloshengitykseen.

”Kun aloin päästä käsiksi syvimpiin tunteisiini ja purkaa omia lukkojani, monet itkut tuli itkettyä.”

– Aluksi meditoin vain pari minuuttia, koska se oli haastavaa. Koin paineita siitä, etten onnistunut tyhjentämään mieltä ja ajatukset harhailivat kauppalistaan.

Pelkkään hengitykseen keskittyminen tuntui liian vaikealta, joten Henna valitsi itselleen positiivisia henkilökohtaisia voimalauseita. Lauseiden toistaminen mielessä auttoi palauttamaan harhailevat ajatukset tehokkaammin tähän hetkeen.

Henna jatkoi jokailtaista hiljentymistä, ja voimakkaat vaikutukset yllättivät. Hän oivalsi, että meditointi vaatii rohkeutta, koska se nostaa pintaan asioita, joita on työntänyt sivuun mahdollisesti jopa vuosikaupalla.

”Olen nyt paljon rauhallisempi, onnellisempi ja iloisempi kuin ennen.”

– Kun aloin päästä käsiksi syvimpiin tunteisiini ja purkaa omia lukkojani, monet itkut tuli itkettyä.

Mutta kyynelien mukana katosi myös ahdistus, ja levollisuuden tunne koukutti jatkamaan. Puolen vuoden säännöllisen meditoinnin jälkeen Hennasta tuntui kuin hän olisi herännyt eloon.

– Huomasin suorittaneeni elämää ja opin ottamaan rennommin. Olen nyt paljon rauhallisempi, onnellisempi ja iloisempi kuin ennen.

Henkinen kasvu toi mukanaan myös uuden kutsumustyön. Henna opiskeli sairaanhoitajaksi, ja meditaatio auttoi myös opinnoissa.

– Ennen tenttiin vastaamista rauhoitin mielen sulkemalla silmäni, hengittämällä syvään ja toistamalla mielessä voimalausettani.

Kuin hampaiden pesua mielelle

Nyt Henna tekee unelmatyötään lastentautien vuodeosastolla ja meditointi auttaa jaksamaan kiireessä.

– Olen löytänyt sisältäni syvän rauhan ja luotan siihen, että asiat järjestyvät. Meditoinnin myötä osaan olla aidosti läsnä potilaille ilman, että rasitun liiaksi.

Jokailtaisista kymmenen minuutin meditointihetkistä on tullut hampaiden pesun kaltainen iltarutiini. Aina se ei innosta tai tunnu mukavalta, mutta jos se jää tekemättä, tuntuu vielä pahemmalta.

”Meditoinnin myötä osaan olla aidosti läsnä potilaille ilman, että rasitun liiaksi.”

– Kun väsyttää, kävisin mieluummin nukkumaan. Ja välillä meditointi on kuin repisi purkkaa tukasta. Mutta seuraavana iltana tapahtuukin edistystä. Välillä meditointi voi jäädä viikoksikin, mutta silloin olo on levoton – niin kuin en olisi harrastanut liikuntaa viikkoon.

Mutta yksi asia on varma: säännöllinen meditointi nostaa aina esiin jotain, mitä itsessä pitää työstää. Mutta ilman omaa halua muutokseen meditointitapa ei pysy yllä.

Tänäkin iltana Henna istuu lootusasennossa ennen nukkumaanmenoa. Mieli lähtee välillä yhä harhailemaan, mutta se kuuluu asiaan.

– Kun kauppalista lipuu mieleen, työnnän sen hellästi sivuun.

Testaa Hennan meditointivinkkejä

Kesälomalla

  • Valitse rauhallinen paikka, jossa voit rentoutua. Voit istua laiturilla, maata puutarhakeinussa, kävellä nurmikolla paljain varpain, katsella maisemaa tai kuunnella rauhallista musiikkia. Anna mielen vaeltaa ajatuksiin takertumatta, kuulostele hengitystäsi ja tuntemuksiasi.
  • Muutaman minuutin meditaatio riittää alkuun, mutta toista se säännöllisesti joka päivä samaan aikaan.
  • Valitse jokin positiivinen kolmen sanan voimalause, kuten ”Minä olen kaunis” tai ”Riitän juuri tällaisena.” Toista lausetta mielessäsi silmät kiinni ja kuulostele, mitä lause herättää sinussa.

Töihin palattua

  • Tule hetkeksi pois koneen ääreltä. Laita käsi pallean kohdalle, sulje silmät ja hengitä rauhassa kolme kertaa sisään ja ulos.
  • Valitse kesälomalta jokin ihana mielikuva. Näin saat palautettua rennon lomafiiliksen myös arjen keskelle.

Mindfulness-appsit ovat opettaneet sosionomi-lähihoitaja Irene Hurstille itsemyötätuntoa. Omat akut on täytettävä ensin, eikä kaikkea tarvitsekaan jaksaa.

Kaksi vuotta sitten helsinkiläisen Irene Hurstin, 48, elämä mullistui päivässä. Yhtäkkiä ilmoitettiin taloudellisiin ja tuotannollisiin syihin vedoten, ettei töihin tarvinnut enää tulla.

– Irtisanominen yllätti täysin – samoin omat tunteeni. Olin niin vihainen, ja samalla syytin itseäni.

Nukkumisesta ei tullut mitään, ja Irene tiesi, että jotain oli tehtävä. Hän lainasi kirjastosta suomalaisen Ceeston mindfulness-cd:n. Rentoutusäänitteiden kuuntelu kahdesti päivässä tepsi, ja unet palasivat reilussa viikossa.

”Aloin havainnoida asioita ja nauttia elämästä kuin unesta heränneenä.”

– Harjoitukset auttoivat minua kohtaamaan tunteeni ja päästämään niistä irti.

Tuloksista innostuneena Irene osallistui Ceeston kolmen kuukauden mindfulness-nettikurssille. Harjoittelu alkoi nostaa mieleen työhön liittyneitä stressaavia ajatuksia ja tunteita, jotka Irene oli painanut pinnan alle.

– Tajusin eläneeni automaattiohjauksella. Aloin havainnoida asioita ja nauttia elämästä kuin unesta heränneenä.

Jo kolmen viikon päästä irtisanomisesta hän pystyi aloittamaan keikkatyöt. Mutta mindfulness jäi elämäntavaksi.

Aaltojen ääniä kuulokkeista

Nyt Irenen puhelimesta löytyy viisi mindfulness-sovellusta, joita hän kuuntelee säännöllisesti.

Töistä kotiin palattua hän avaa usein joogamaton ja asettuu siihen makuulle nappikuulokkeet korvissa. Usein valintana on Leena Pennasen 20 minuutin kehoskannaus, jossa koko kroppa käydään tietoisesti läpi varpaista päähän. Joskus Irenen 8-vuotias poikakin pötköttää vieressä.

– Kehoskannaus purkaa tehokkaasti työpäivän ylikierrokset. Sen jälkeen olo on aina rento ja virkeä – kuin olisin ottanut päiväunet!

”Testailen erilaisia ilmaissovelluksia ja valitsen ne, joiden ohjaajan ääni miellyttää.”

Toisinaan kuulokkeista tulvii aaltojen ääniä Meditation Music -sovelluksen kautta. Irene sulkee silmät ja siirtyy mielessään välittömästi takaisin entisen kotimaansa Kreikan aurinkoisille rannoille. Metsälenkeillä koiran kanssa Irene kuuntelee usein mindfulness-sovelluksen luonnonääniä tai meditaatio-sovelluksen musiikkia.

– Applikaatiot eli sovellukset ovat loistava rauhoittumisen apuväline, koska puhelin kulkee aina mukana. Testailen erilaisia ilmaissovelluksia ja valitsen ne, joiden ohjaajan ääni miellyttää. Voin myös ajastaa harjoituksia illalle, jolloin ”appi” muistuttaa harjoittelusta.

”Työ ei enää stressaakaan kuten ennen.”

Töihin ajaessaan Irene tekee mielessään oman parin minuutin keskittymisharjoituksen, joka valmistaa tulevaan työpäivään. Sama rutiini toistuu kotiin palattaessa. Työ vanhusten parissa vaatii täyden keskittymisen kello 9–17, joten sovelluksen ehtii avata vasta kotona. Toisaalta työ ei enää stressaakaan kuten ennen.

Lempeyttä itseä kohtaan

Mindfulness-harjoitukset ovat opettaneet Ireneä suhtautumaan lempeämmin itseen ja elämään. Mitä tietoisemmaksi hän on tullut omista tunteistaan ja tarpeistaan, sitä paremmin hän on oppinut niitä kunnioittamaan.

– Olen oivaltanut, että itsestä pitää huolehtia ensin. Oma hyvinvointi vaikuttaa kaikkeen: siihen, miten jaksaa olla läsnä lapselle ja töissä.

”Testailen erilaisia ilmaissovelluksia ja valitsen ne, joiden ohjaajan ääni miellyttää.”

Nyt Irene tunnistaa hiipivän stressin ajoissa kireytenä, sinkoilevina ajatuksina ja tekemisen tahmeutena. Silloin hän käyttää sovelluksia päivittäin intensiivisen jakson 1–4 viikon ajan. Kireys laukeaa, mieli rauhoittuu ja ajatukset selkeytyvät. Keskittymiskyky ja itsemyötätunto kasvaa. Mindfulness-harjoitukset ovat kehittäneet myös itsetuntemusta.

– Olen oppinut tunnistamaan tunteitani, asettamaan selkeät rajat ja pitämään parempaa huolta jaksamisestani. Olen paljon hyväksyvämpi itseäni kohtaan ja sitä kautta onnellisempi. Nyt tiedän, ettei kaikkea tarvitse jaksaa ja kestää. On vapauttavaa päästää irti.

Irenen suosikki-sovellukset

  • Mindfulness App Leena Pennanen. 5–20 minuutin suomenkielisiä medi-taatioita. Viikon ilmainen kokeilu, sen jälkeen 9,99 €/kk.
  • Mindfulness sovellus Ceesto. Kolme eri pituista suomenkielistä harjoitusta. Ilmainen.
  • Meditation Music – Relax, Yoga. Rauhoittavia luonnonääniä ja musiikkia, jota voi muokata. Ilmainen.
  • Headspace. Ohjattuja englanninkielisiä meditaatioita & mindfulness-vinkkejä. Ilmainen peruskurssi, muuten alkaen 9,99 €.
  • Calm. Ohjattuja englanninkielisiä meditaatioita & meditointikursseja aloittelijasta edistyneemmälle. Alkaen 9,99 €.