Pese kädet vedellä, jos ne ovat näkyvästi likaiset. Kuva: Colourbox
Pese kädet vedellä, jos ne ovat näkyvästi likaiset. Kuva: Colourbox

Hygienia auttaa pitämään taudit loitolla. Liikaa läträämistä kannattaa silti välttää.

Nykyään moni tehostaa käsien pesua käsidesinfektioaineilla, varsinkin reissussa ja flunssa-aikaan. Ylilääkäri Jaana Vuopio-Varkila Kansanterveyslaitokselta kertoo perusfaktat käsihygieniasta.

Milloin riittää vesipesu ja milloin tarvitaan käsidesiä?

Suomessa riittää tavallisesti käsien pesu vedellä ja saippualla. Käsidesinfektioaineiden etu on tehossa ja nopeudessa. Niiden käyttö on fiksua ennen ruokailua ulkomailla sekä vierailtaessa sairaaloissa tai hoitolaitoksissa. Desinfektioaineilla voi estää tartuntoja myös silloin, kun joku perheessä sairastaa flunssaa tai ripulia.

Miten käsidesinfektioaineet toimivat?

Suuri osa on alkoholipohjaisia, eli niissä oleva alkoholi tappaa virukset ja bakteerit.

Kumpi kuivattaa käsiä enemmän, vesipesu vai desinfektioaine?

Käsidesinfektioaineissa on usein mukana ihoa pehmentäviä ainesosia, kuten glyserolia. Jos joutuu tiuhaan putsaamaan käsiään esimerkiksi työn takia, käsidesi on iholle parempi vaihtoehto.

Kannattaako käsidesiä läiskiä likaisiin käsiin?

Ei. Desinfektioainetta ei huuhdella pois, joten pesu vedellä ja saippualla on tarpeen, jos kädet ovat näkyvästi likaiset.

Milloin kädet olisi syytä pestä?

Aina vessassa käynnin yhteydessä. Myös ennen ruokailua ja ruuanlaittoa sekä puutarhatöiden ja kukkien käsittelyn jälkeen. Jos hoitaa kotieläintä ja sairasta ihmistä, kannattaa kädet pestä välillä. Turhaa läträämistä on silti hyvä välttää, jotta ihoa suojaava mikrobisto ja rasvakerros eivät kärsi.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?