Hulavannetanssista innostuvat pukumiehet ja jakkupukurouvatkin.

Pukumies bongaa kävelyreittinsä varrelta kyltin: "Tervetuloa kokeilemaan!"

– Mä osasin tän joskus, mies innostuu.

Hän laskee salkkunsa nurmikolle, poimii maasta neonvärisen hulavanteen ja pyörittää lantiotaan vimmatusti muutaman kierroksen. Sitten mies nappaa salkun ja kipaisee tiehensä.

Näihin hulavannejameihin ovat todellakin kaikki tervetulleita.

Jamien takana ovat helsinkiläiset hulavannetanssin eli hooppailun harrastajat Päivyt Toivonen, 29, ja Tiina-Kaisa Oikarinen, 31. Kaava on yksinkertainen: Päivytin cd-soittimessa laulaa Jenny Wilson, ja kirkkailla teipeillä koristetut vanteet pyörivät kymmenien lantioiden, käsien ja polvien ympärillä.

Osa jamittelijoista on käynyt hooppitunneilla, ja he vetkuttavat vanteitaan sulavasti ylös alas kroppaa. Joukossa on myös vasta-alkajia, kuten puistonpenkiltä mukaan intoutunut jakkuasuinen rouva, joka poimii vanteen jaloistaan uudelleen ja uudelleen.

Vannetanssi alkoi levitä Suomeen muutama vuosi sitten amerikkalaisten nettivideoiden innostamana. 

Touhu on epävirallista, eikä sääntöjä juuri ole. Tanssijat temppuilevat musiikin tahdissa ja jokainen voi keksiä uusia liikkeitä. Kieputtelussa kehittyy nopeasti, ja se koukuttaa.

– Minä en harrastanut vuosiin mitään liikuntaa. Sitten löysin lajin, joka on niin kiva, että liikun huomaamattani, Päivyt sanoo.

Kesällä isokin porukka mahtuu heilumaan vanteineen yhdessä. Puistossa ei myöskään tarvitse jännittää perintövaasien puolesta.

Huomio! Älä pölli lasten vannetta, sillä se ei pyöri kunnolla. Hooppausvanteita myydään netissä.


Hoop dance -jamit tiistaisin Helsingin Ruttopuistossa kello 18–20.30.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?