Älypelien liikuntapelit pistävät pomppimaan bussipysäkillä ja metsästämään aarretta maastosta.

Kuva Kaisu Jouppi

Isosilmäinen Bjong-etana ryömii iPhoneni ruudussa liikketteni mukaan. Etanan päälle laskeutuu taivaalta palloja, jotka minun täytyy pitää ilmassa kävelemällä ja loikkimalla sivuttain. Kun vaihdan juoksuun, kerään enemmän pisteitä.

Touhuni toimistotalon pihalla näyttää vähintäänkin kummalliselta. Pelin edetessä ystävällinen etana laskee myös kulutukseni: kaloreita palaa kymmenen minuutin aikana satakunta. Etanan seuraaminen vie huomioni täysin. Puuskutan, enkä edes tajua urheilleeni.

Älypuhelinten aikana liikuntapelit ovat ottaneet aimo harppauksen eteenpäin. Markkinoilla on hupipelejä lassonheitosta aarteenmetsästykseen. GPS-tekniikan ansiosta pelaamiseen tarvitaan vain oma luuri, aukea paikka – ja pokkaa, mikäli aikoo pomppia bussipysäkillä.

Hanki hiki myös näillä:

ActionTrack
Pelimaailman Amazing Raceksi nimitetyssä tiimipelissä kuljetaan puhelimen osoittamaa reittiä pitkin tehtävärasteille. Tiimit etenevät kohti rasteja sana- ja kuvavihjeiden avulla. Rastilla tiimi saa tehtävän, joka voi olla vaikkapa monivalintakysymys tai urheilusuoritus.

FlagHunt
Pelaajat kisaavat joukkueittain keräämällä virtuaalilippuja ja -aarteita. Pelaajat etenevät maastossa joukkueiden johtajien suunnistusohjeiden mukaan. Kommunikointi tapahtuu tekstichatin avulla. Ensimmäisenä liput ja aarteet löytävä joukkue voittaa.
Lisätiedot: www.taz.fi

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?